Berlingske Business

Borgmestre vil have ny kørselsafgift skrottet

SFs transportordfører afviser, at ny kørselsafgift for lastbiler især vil ramme Udkantsdanmark, sådan som 17 borgmestre fra Nord- og Vestjylland frygter.

Borgmestrene fra 17 nord- og vestjyske kommuner protesterer over udsigten til en ny kørselsafgift, som regeringen fra 2015 agter at pålægge lastbilkørsel.

De 17 borgmestre har sendt en fælles henvendelse til skatteminister Holger K. Nielsen (SF), hvor de lufter deres kritik af ordningen, som ifølge borgmestrene vil ramme Udkantsdanmark særligt hårdt.

- Vi kan nok have sympati for hensigten med at flytte mere gods over på godsbane og skib, men vores jernbanenet er slet ikke udbygget og gearet til at skulle håndtere det. Så man er for tidligt ude med denne afgift, siger Esbjergs borgmester Johnny Søtrup (V), der er blandt underskriverne af protesten til skatteministeren.

Han mener, ordningen vender den tunge nedad og især vil ramme virksomheder, der kører langt for at nå frem til kunderne - og det vil belaste Udkantsdanmark.

Det argument afvises dog af transportordfører Jonas Dahl (SF).

- Vi lytter naturligvis til de bekymringer, de nord- og vestjyske borgmestre kommer med. Men vi har ikke nogen ambition om, at Udkantsdanmark skal betale regningen. Det er dem, der forurener, der skal være med til at betale regningen, uanset hvor de er i landet, siger Jonas Dahl.

Han understreger, at den endelige model for ordningen endnu ikke er fastlagt.

- Vi vil skrue afgiften sammen, så den rammer kørslen på de store veje, hvor der afvikles mest trafik, eksempelvis motorvejene og vejene omkring hovedstaden, siger Jonas Dahl.

Afgiften blev foreslået af den tidligere VK-regering i 2009, men indførelsen af afgiften blev udskudt, da teknologien ikke var klar. Venstres skatteordfører Torsten Schack Pedersen (V) sagde før jul, at partiet ikke længere kan bakke op om afgiften, fordi tiderne er forandret, og afgiften vil koste mange arbejdspladser. Regeringen har dog et flertal for afgiften sammen med Enhedslisten.

Kørselsafgiften, der ventes at blive baseret på GPS-teknologi, bliver på 1,50 krone pr. kørt kilometer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen