Berlingske Business

Boom i antallet af rige danskere

Boom i antallet af rige danskere - 1
Siden 2004 er der blevet markant flere rige danskere, der både har i pose og sæk. Foto:

Gruppen af rige danskere er steget markant siden 2004. Det er særligt de voksne uden hjemmeboende børn, der står for stigningen.

De rigeste familier har mere end dobbelt så meget i indkomst efter skat som den typiske familie i Danmark.

Samlet udgør gruppen af de rigeste danskere 193.000 personer, hvilket svarer til 3,6 pct. af befolkningen. Det er en stigning fra 3 pct. i 2004.

Alle har en indkomst på over 400.000 kroner efter skat, og gennemsnitligt ligger lønnen på 585.000 kroner. Det viser en en analyse af danskernes indkomst og formue fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

I gruppen af de rigeste er særligt personer i alderen 50 til 65 år uden hjemmeboende børn repræsenteret. Desuden består gruppen af personer med en lang videregående uddannelse, lige som topledere og lønmodtagere på det højeste niveau er godt repræsenteret.

Fleste rige danskere
Langt de fleste af de rigeste familier er danskere. Kun under 5 procent er indvandrere og efterkommere, og hovedparten af dem kommer fra mere udviklede lande.

Årsagen til stigningen skal bl.a. findes i væksten i kapitalindkomsten. Den forklarer 40 pct. af væksten. Den rigeste gruppe har samtidig oplevet en større fremgang i indkomsten før skat på 95.000 kroner, men hele den voksne befolkning til sammenligning har haft en fremgang på godt 25.000 kroner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen