Berlingske Business

Boligudbuddet falder - priserne stiger

Hus
Arkivfoto. Foto:

Ved indgangen til 2015 stod der 56.096 boliger til salg. Det er 3.300 færre end for et år siden på trods af, at der sættes mere til salg.

Færre boliger prydes med et til salg-skilt i vinduet eller indkørslen - på trods af, at der faktisk sættes flere til salg.

Her ved indgangen til 2015 er der med andre ord ved at komme gang i handlen. 56.096 ejerboliger står til salg fordelt på 38.474 parcel- og rækkehuse, 6.487 ejerlejligheder og 11.135 fritidshuse, viser Realkreditrådets nye udbudsstatistik.

Det er godt 3.300 færre sammenlignet med årsskiftet sidste år. Boligudbuddet er faldet over hele landet for alle ejendomstyper. Samtidig stiger priserne.

Udbudsprisen på huse er 2,2 procent højere end sidste år, og udbudsprisen på ejerlejligheder er øget med 8,1 pct. Der er prisstigninger i de fleste dele af landet, men både for huse og lejligheder er prisstigningerne fortsat størst omkring Hovedstaden.

»Efter faldende udbudspriser på huse siden 2008 er pendulet så småt svinget tilbage i 2014. Der har været svagt stigende udbudspriser det meste af året, og et hus på 150 kvm. koster i gennemsnit knap 50.000 kr. mere end for et år siden,« siger Ane Arnth Jensen, direktør i Realkreditrådet.

Også ejendomsmæglerkæden Home oplever, at der sælges ud af lageret.

»Kort sagt, så sælges boligerne hurtigere, end nye boliger kommer på markedet. Selv om vi er i vintermånederne, er der kommet mere fart på salget det seneste kvartal, hvor salget af boliger i Home ligger ca. 15 procent over samme periode året før,« skriver relationschef Mads Ellegaard i en kommentar til udbudsstatistikken.

Ejendomsmæglerkæden forventer 15 procent flere handler i 2015 sammenlignet med 2014.

På landsplan rammer opsvinget på boligmarkedet stadig skævt, særligt når det kommer til hussalget. Mens udbudstiderne bliver kortere øst for Storebælt, er de uændrede på Fyn og i Østjylland og længere vest for Storebælt.

I lejlighedssalget er der generelt skåret en måned af udbudstiderne det seneste år, så de i gennemsnit står til salg i syv måneder. Også her sker salget hurtigst i byerne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen