Berlingske Business

Boligpriserne fortsatte op i februar

Bolig
»Sælgerne er blevet mere optimistiske og sætter deres huse til salg til stadigt højere priser.« Foto:

Nye tal fra interesseorganisationen Finans Danmark viser, at hus- og lejlighedspriserne steg i februar.

Priserne på huse og ejerlejligheder steg samlet i februar sammenlignet med samme periode året før. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

På et år er huspriserne målt prisen per kvadratmeter steget med 4,8 procent til 16.016 kroner. For lejligheder er stigningen endnu større, nemlig 7,1 procent til 32.024 kroner.

»Sælgerne er blevet mere optimistiske og sætter deres huse til salg til stadigt højere priser.«

»Huse udbydes nu til priser over 16.000 kroner per kvadratmeter. Det er et tegn på, at det går godt på boligmarkedet,« skriver Ane Arnth Jensen, viceadministrerende direktør i Finans Danmark, hvis medlemmer ejer realkreditinstitutterne.

Thomas Borgen

Mens det er gået frem i hele landet trækker København igen fra med stigninger i kvadratmeterpriserne på 10,1 procent for huse sidste år.

Til gengæld ligger lejlighederne i København som et af de områder, hvor kvadratmeterpriserne på lejligheder stiger mindst. Det kan dog hænge sammen med den voldsomme stigning i priserne, byen har oplevet de seneste år.

København og Frederiksberg ligger da også stadig i top, når man kigger på kvadratmeter priserne. En kvadratmeter københavnsk lejlighed kostede i februar 47.384 kroner. I Randers er prisen 14.600 kroner.

Mens priserne er steget, så falder udbuddet. I hele landet var der i februar 33.082 huse til salg og 6227 lejligheder. Det er fald på 4,8 og to procent.

BOLIG

I København steg antallet dog som et af de eneste steder.

»Det seneste år har købere på boligjagt de fleste steder fået færre huse at vælge imellem. Der er aktivitet på boligmarkedet landet over, og det er vigtigt for samfundsøkonomien.«

»København by og Nordsjælland er de eneste steder, hvor der er flere huse til salg end for et år siden. Men generelt peger tallene på, at boligmarkedet er i god gænge over hele landet,« siger Ane Arnth Jensen.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen