Berlingske Business

Boligmarked udsulter flyttemænd

Boligmarked udsulter flyttemænd - 1
Foto:

Et dødt boligmarked lægger hårdt pres på de danske flyttemænd i en branche, hvor marginalerne i forvejen er lige så små, som overarmene er store. Konkurser og omorganisering i virksomhederne lukker dog lidt af hullet i bunden af flyttekassen.

Det er langtfra en guldrandet forretning at slæbe rundt på danskernes møbler og flyttekasser. Nu lægger et dødt boligmarked yderligere pres på nøgletallene i de danske flytteforretninger, hvor man samtidig må erkende, at kunderne klarer mere selv og vil have resten billigere.

»Der er ingen tvivl om, at vi kan mærke, at der på landsplan er en kraftig afmatning i hussalget. Vi mærker det mest i de små provinsbyer, hvor flytteforretningerne ikke i samme grad kan læne sig op ad det mere stabile marked for erhvervsflytning,« siger vognmand Niels Justesen.

Han er formand for Dansk Møbeltransport Forening (DMF), der har 100 danske flyttefirmaer på medlemslisten. Tilsammen sidder de på mere end 85 pct. af markedet, kører 1.500 flyttebiler og har cirka 5.000 ansatte.

I bunden af bølgedalen
»Vi har oplevet kriser før, men denne gang må vi nok indstille os på, at det tager længere tid. Jeg fornemmer, at vi er i bunden af bølgedalen, har rebet alle sejlene og venter på, at der bliver lidt mere at lave igen. Men det kan godt tage tid,« siger Niels Justesen.

Der er ingen officielle branchestatistikker over beskæftigelsen og økonomien i branchen, men Niels Justesen vurderer indtil videre, at krisen har kostet fem-ti pct. af beskæftigelsen i forhold til for et år siden.

»Jeg har indtryk af, at det er en rimelig sund branche, hvor man er vant til hurtigt at tilpasse sig omgivelserne. Det kan for eksempel være ved at udskyde indkøb af nyt materiel,« siger han.

Hos Danmarks største flytteforretning, Møbeltransport Danmark, mærker salgschef Brian Andersen tydeligt afmatningen i den private flytning.

»Der er stille fordi hushandlerne ikke er på samme niveau. Det er der, vi mærker det hårdest. Og når folk endelig får handlet, er det ikke med samme gevinst. Det påvirker deres køb ved handlen – så kan man lidt mere selv,« siger han.

Selv om markedet for erhvervsflytning er mere stabilt, mærker man også nedgangen her. Og det kan blive forstærket yderligere, når effekten af opbremsningen i erhvervsbyggeriet rammer flyttemændene.

Krisen rummer dog også muligheder. Flyttemændene bliver også kaldt ud til virksomhederne, når der har været konkurser, fyringsrunder eller andre tilpasninger, der betyder, at der skal rykkes rundt på kontorerne.

»Det giver opgaver til os, når virksomhederne lukker, fusionerer, fyrer eller bare skal udnytte kvadratmeterne bedre. Det har givet os et opsving,« siger Leif Jensen, medejer af Brdr. Jensens Møbeltransport i Rødovre og bestyrelsesmedlem i DMF.

Han er også mere optimistisk end sine kolleger, når det gælder det private marked. »De, der hviler på det private marked, har haft et grimt 2008 og begyndelse på 2009. Men de private flytninger er altså begyndt at røre på sig igen,« siger han.

Internationale flytninger
De største flyttefirmaer satser desuden på internationale flytninger, der for eksempel omfatter danskere, der skal udstationeres i udlandet eller vender hjem igen. Her får Adam Transport hovedparten af sin 142 mio. kroners omsætning fra.

»Vi har kunnet mærke en mindre aktivitet på markedet og en langt større fokus på prisen fra kunderne. Det er forbløffende og chokerende, hvad der kræves,« siger adm. direktør Carl Bohn, der bliver mødt med krav om 10-20 pct. rabat.

»Det er voldsomt, da der bestemt ikke er store marginer i branchen i forvejen,« siger Carl Bohn, der kom ud af 2008 med et driftsresultat på 9,3 mio. kr. Et resultat, han forventer bliver mindre i år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen