Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Boligboble eller ej? Her er argumenterne for og imod

Der blev solgt lejligheder for 35 milliarder sidste år
Prisstigning på villaer er den højeste i fem år Se RB -Arkivfoto ARKIVFOTO 2007 af til salg skilt i lejlighed i København- Se RB 22/1 2015 08.25. Salget af lejligheder nåede sidste år op på niveau med tidligere rekordår. Københavnsområdet fører an. Boligsalget fik ekstra fart på i 2014, og specielt hvad angår ejerlejligheder, kunne det mærkes. (Foto: Jeppe Michael Jensen/Scanpix 2014) Foto:

Bør vi frygte, at et nyt kollaps på boligmarkedet lurer i horisonten, eller er det »ulven kommer« at tale om en boble - spørgsmålet deler økonomerne.

Rekordlave renter og københavnske boligpriser på himmelflugt har fået en række økonomer til at råbe vagt i gevær. Men der er langt fra enighed om, hvorvidt en ny boligboble er på vej.

Berlingske Business har derfor bedt to økonomer give deres bud på, hvad der taler for og mod.

Peter Bojsen Jakobsen, makroøkonom i Sydbank er blandt dem, der advarer om, at boligmarkedet er i gang med at blive overophedet:

»Priserne i København er steget ret voldsomt. Med udsigt til fortsat ekstremt lave renter tyder meget på, at vi kan få en ny boligboble i København.«

Villa

Siden rædselsåret 2009 er priserne på ejerlejligheder i København steget med 40 pct. Og alene sidste år steg de 10 pct. Trods det ligger priserne stadig omkring 10 pct. under niveauet i andet kvartal 2006, da boligmarkedet toppede.

Hvor Peter Bojsen Jakobsen påpeger, at det lave renteniveau er med til at puste liv i en boble, ser Danske Banks cheføkonom det ikke som en aktuel trussel mod boligmarkedet. Steen Bocian hører nemlig til fløjen af økonomer, som mener, at det er alt for tidligt at ringe med alarmklokkerne og råbe ’boligboble’.

»Grunden til at boligpriserne stiger så meget lige nu, er de lave renter. Men man kan sagtens have massive prisændringer, uden at det er tegn på en boble. Den danske debat er nærmest blevet synonym med, at boligpriser kun kan stige og falde i forbindelse med en boligboble,« siger Steen Bocian.

ejerlejligheder

Han understreger, at det hurtigt kan vende, når renterne før eller siden begynder at stige. Derfor er det ifølge Steen Bocian et mere sandsynligt scenarium, at priserne på de københavnske ejerlejligheder vil være lavere end højere om fem år.

Samtidig argumenterer han for, at en boligboble typisk er drevet af et forventningspres.

»En boble opstår, når folk begynder at købe bolig med henblik på en fortjeneste. På nuværende tidspunkt er det ikke noget, vi ser tegn på. Omkostningerne for en ejerbolig er stadig meget lave, og prisudviklingen ser ikke ud til at accelerere,« siger han.

boligboble

Også Peter Bojsen Jakobsen påpeger, at der trods alt skal lidt mere turbo på prisstigningerne, før man for alvor bør frygte en boble.

»Kommer vi til at opleve prisstigninger på 20-30 pct. om året, kan det pludselig gå rigtig stærkt. Så tager det ikke lang tid, før vi har overhalet prisniveauet i 2006,« siger han.

De to økonomer er desuden enige om, at den bedste måde at afværge en potentiel boligboble vil være at afskaffe fastfrysningen af ejendomsværdiskatten. Gør man det, vil det automatisk være med til at udjævne de massive prisforskelle rundt i landet.

»Boligbeskatning har vist sig at være meget uheldig for udviklingen på boligmarkedet - også i nullerne. Ved at sætte den på hold giver man boligejerne i de områder, hvor priserne er steget mest, en skattemæssig fordel,« forklarer Peter Bojsen Jakobsen.

Det skyldes, at ejendomsværdiskatten på grund af skattestoppet er låst fast på niveauet fra 2002. Den stiger altså ikke i takt med boligpriserne. Derfor får boligejere i og omkring de store byer, hvor folk helst vil bo, en form for skattelempelse, mens boligejere i ydreområderne med faldende priser stadig må til lommerne.

»Det er selvmodsigende, at politikerne siger, at folk bare skal flytte til de områder, hvor det er billigt at købe, samtidig med at man ikke vil gøre noget ved boligskatten. Så er der jo ikke noget incitament for at gøre det,« siger Peter Bojsen Jakobsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen