Berlingske Business

B&O i opgør med kinesisk partner

B&O
B&Os topchef, Tue Mantoni, frem­lægger en ny strategiplan i kølvandet på virksomhedens skuffende udvikling. Foto:

Salget dykker uventet og kraftigt i Kina. B&O bebrejder enmangeårig og centralpartner for problemerneog opsiger samarbejdet. Det koster B&O dyrt.

Ledelsen hos Bang & Olufsen fyrer en central kinesisk partner, efter han har ført B&Os ekspansion i Kina på vildspor.

Partneren har ikke kunnet leve op til B&Os standarder for butiksindretning og service, lyder forklaringen fra B&Os topchef, Tue Mantoni, der har brugt anonyme agenter til at afdække forholdene i de kinesiske butikker.

»Vi har været igennem samtlige 21 butikker, og vi har blandt andet benyttet os af såkaldt mystery-shopping. På den baggrund har vi truffet vores beslutning,« siger han.

»Vi har defineret over for ham, hvad god performance er, og det har han så ikke kunnet leve op til,« fastslår topchefen.

Allerede i 2011 beskrev Berlingske Business, hvordan B&O var langt fra at leve op til egne målsætninger i Kina, men siden har B&O gentagne gange fortalt, at det går planmæssigt på det højt prioriterede kinesiske marked.

Det er endnu ikke lykkedes B&O at gennemføre overtagelsen af butikkerne i Kina, men B&O »har underskrevet en hensigts­erklæring om at overtage alle aktiviteter fra master dealeren« i det centrale Kina inklusive Beijing og Shanghai, fremgår det af selskabets halvårsregnskab.

Når B&O har taget kontrollen over de 21 butikker, vil selskabet lukke fem af de dårligst fungerende butikker. Det pludselige opkøb koster B&O et stort millionbeløb, som Tue Mantoni ikke ønsker at oplyse, men han forventer at kunne finansiere overtagelsen med »interne midler«.

Problemer på vækstmarkeder

Det har længe været en del af B&Os strategi at få omsætningen til at vokse markant i Kina og på andre såkaldte BRIK-markeder. Men udviklingen er gået stik mod forventningerne, da omsætningen nu falder med 22 procent samlet set i BRIK-landene.

B&O har de seneste måneder forsøgt at finde ud af, hvad der går galt på de vigtige vækstmarkeder, fremgår det af halvårs­regnskabet, og konklusionen er, at der nu skal sættes turbo på butiksåbningerne. For at det kan ske, er B&O også ved at tage kontrol over butikker i Brasilien. Overtagelsen af butikkerne i Brasilien og Kina kommer formentligt til at koste B&O samlet 100 mio. kroner i tabt omsætning i indeværende regnskabsperiode.

»Når vi går ind i en dialog om at overtage butikkerne, så er der en periode, hvor salget går ned, fordi partneren stopper med at købe varer og investere i os. Særligt i Kina forventer vi, at transitionsperioden kommer til at tage en rum tid, for vi har brug for separate forretnings­licenser til samtlige 16 butikker, og derfor vil der være en transitionsperiode på fem til seks måneder, hvor vi vil se relativt lave indtægter,« forklarer Tue Mantoni.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen