Berlingske Business

Blockbuster-middel skal sikre medvind til Genmab

Det danske selskab Genmab omsatte for omkring 600 millioner kroner mere i 2017 end året før.

København. Genmab kom ud af 2017 med et resultat, der landede i toppen af medicinalselskabets egen prognose i forhold til blandt andet omsætning.

Det fremgår af selskabets regnskab for sidste år, der er blevet offentliggjort onsdag eftermiddag.

Omsætningen endte på 2,4 milliarder kroner mod 1,8 milliarder året før. Genmab havde selv opgjort sine forventninger til mellem 2,24 og 2,44 milliarder kroner.

I regnskabet hæfter Genmab sig ved salget af selskabets middel mod knoglemarvskræft, Darzalex. Det har solgt så godt i 2017, at man kalder det et "blockbuster-middel".

- Darzalex er blevet et blockbuster-middel, fordi salget oversteg en milliard dollar, siger administrerende direktør Jan van de Winkel i regnskabet.

Pengene fra salget går dog ikke direkte ned i Genmabs lommer. Det danske selskab får nemlig såkaldte royalties. Pengene kommer fra det store medicinalselskab Janssen, som er Genmabs partner i udviklingen og markedsføringen af Darzalex.

I forhold til forventninger for 2018 satser Genmab på, at det samlede salg af Darzalex overskrider to milliarder dollar.

På forhånd var det ventet med spænding, hvad Genmab ville komme med af udmeldinger.

- Der var på forhånd stor fokus på 2018-prognosen, og der overrasker Genmab særdeles positivt, siger Sydbank-analytiker Søren Løntoft Hansen til Ritzau Finans.

Den samlede bundlinje for Genmab viste et plus på 1,1 milliarder kroner. Sidste år landede det på 1,2 milliarder kroner.

Det vides ikke, hvordan investorerne reagerer på Genmabs resultater, da regnskabet først blev offentliggjort, efter at børsen lukkede klokken 17.

Men Søren Løntoft Hansen forventer, at markedet vil tage godt imod udmeldingerne.

- Aktien skal som minimum genvinde det, som den tabte i dag, det vil sige stige tre procent, og det vil absolut ikke undre mig, hvis den åbner omkring fem procent højere, siger han til Ritzau Finans.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen