Berlingske Business
10:00Muligt Mærsk-salg sender aktien til tops

Bliv klar til sommer og ferie: Pas på forsikringsfælderne

27BUSJens-Ole-Jensen.jpg
Jens Ole Jensen var i 2011 på ferie i Italien og fik stjålet kufferter og kameraer til en værdi af 70.000 kr. fra sin lejede bil. Forsikringsselskabet afviste dækning af tyveriet, da der ikke var synlige tegn på indbrud i bilen. Foto: Simon Skipper

Et indbrud i lejebilen blev dyrt for Jens Ole Jensen, der var på ferie med sin hustru i Italien. Forsikringsselskabet ville ikke dække tabet på omkring 70.000 kr. Berlingske Business gennemgår en række eksempler på, hvad din forsikring dækker og ikke dækker.

»Jeg var meget ked af, hvad der skete. Jeg troede, at jeg havde en forsikring mod indbrud, men det havde jeg så bare ikke alligevel.«

Ordene kommer fra pensionist Jens Ole Jensen fra Lyngby. Han er én af de par tusinde personer, der årligt klager til Ankenævnet for Forsikring, fordi de ikke er enige med forsikringsselskabet i en forsikringssag.

(Se flere forskellige forsikringsdilemmaer i bunden af artiklen.)

Forskellige opfattelser af en given sag opstår jævnligt, da forsikringssager kan være komplicerede med særlige forhold, der spiller ind i forhold til en afgørelse af, om der er dækning for skaden eller ej. Ankenævnets afgørelser danner ofte præcedens i fremtidige lignende sager, så forsikringsselskaberne ved, hvad de har at forholde sig til. På samme måde kan forbrugere via ankenævnets hjemmeside finde tidligere kendelser og derudfra blive klogere på, i hvilke situationer forsikringen dækker, og i hvilke situationer forsikringen ikke dækker.

Jens Ole Jensen var i sommeren 2011 på ferie med sin hustru i Italien. Ferien var ved at være slut, så parret kørte i den lejede Fiat Punto mod lufthavnen i Rom. På vejen stoppede de ind ved en restaurant for at få frokost, men mens de sad og spiste og nød de sidste timer på ferien, var der ubudne gæster i lejebilen.

»Det var højlys dag og skete lige uden for restauranten. Vi sad på den modsatte side og kiggede ud på vandet. Det skulle vi nok ikke have gjort. Da vi kom ud til bilen igen, var den tom. Alt, hvad vi havde i bilen, var væk. Det havde ligget aflåst i bagagerummet,« siger Jens Ole Jensen.

Tyveriet skete dog ikke ved at bryde ind via bagsmækken, forklarer Jens Ole Jensen.

»De har været inde gennem bilen. Så vidt jeg kunne se, har de været inde gennem dørene og løftet hattehylden op, og så har de taget alle kufferter og det hele.«

Jens Ole fik restauranten til at ringe til politiet, der hurtigt mødte frem på stedet, hvorefter de på politistationen skrev en rapport til det forurettede danske feriepar.

»Vi havde hverken pas eller billet til at komme hjem. Det lå alt sammen i kufferterne. Heldigvis rejste vi med et rejseselskab, så de hjalp os hjem uden billetter og pas,« siger Jens Ole Jensen.

Hjemme i Danmark ringede Jens Ole til forsikringsselskabet og anmeldte indbruddet i bilen.

»Det første, selskabet spurgte om, var, om der var synlige tegn på voldeligt opbrud. Jeg er jo en ærlig mand, så jeg svarede, at det var der ikke. Og det blev så afgørende for, at selskabet ikke ville dække det,« siger han.

Jens Ole er overbevist om, at dørene var aflåst, hvilket han mærkede efter, og derfor mener Jens Ole, at tyvene må have benyttet en såkaldt »Polens-nøgle«. Det er et lille værktøj, der kan dirke en lås op uden spor uden på låsen, mens der inde i låsen er tydelige tegn, hvilket i sager i Danmark kan bruges som bevis i retten.

Men den forklaring godtog forsikringsselskabet altså ikke. De henviste til selskabets forsikringsbetingelser, hvoraf det fremgår, at »forsikringen dækker genstande, som befinder sig i biler, når voldeligt opbrud kan konstateres«. Og det kunne der ikke i dette tilfælde.

Jens Ole prøvede sagen af hos Ankenævnet for Forsikring, og her gav ankenævnet selskabet medhold i sagen og konkluderede altså, at der skal kunne konstateres voldeligt opbrud, for at forsikringen dækker tyveri fra bil.

For nylig var Jens Ole igen i Italien, og for at undgå en lignende hændelse, spurgte han forsikringsselskabet efter en forsikring, hvor det ikke er påkrævet, at voldeligt opbrud kan konstateres. Men det tilbydes ikke, og derfor føler Jens Ole sig magtesløs og frustreret over hele sagens forløb.

»Jeg har lært, at forsikringsselskaberne ikke belønner, at man er ærlig om, hvad der er sket. For vi fortalte bare sandheden. Vi har gjort tabet op, og der forsvandt for omkring 70.000 kr., og det er jo meget for os. Det eneste positive er, at vi ikke selv kom til skade,« siger han.

Her kom forsikringskunderne i klemme. Se Ankenævnet for Forsikrings afgørelser:

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen