Berlingske Business

Black Panther trækker Disney-regnskab op

Et stort billetsalg til filmen om superhelten Black Panther gør Disneys overskud større end ventet.

New York. Det er ikke kun på biografernes lærred, at superhelten Black Panther har udført gavnlige handlinger. Læser man Disneys kvartalsregnskab, har filmen "Black Panther" reddet en stor sum penge hjem til selskabet.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Den afdeling af Disney, der laver biograffilm, har lavet et overskud på 847 millioner dollar - svarende til omkring 5,3 milliarder kroner.

Filmen "Black Panther" alene har overgået sine forventninger og solgt billetter for 1,3 milliarder dollar globalt set. Det gør den til en af de ti mest indbringende film nogensinde.

I strid med et populært ordsprog har Disney også vundet penge på både gyngerne og karrusellerne. Selskabets forlystelsesparker har sammen med biograffilmene haft uventet godt gang i billetsalget.

Sammen dækker de to afdelinger over, at Disney er inde i en udvikling, hvor selskabet taber indtjening på sine tv-kanaler. Her er Disney ved at omlægge fra traditionelle tv-abonnenter til at sælge sin vare digitalt.

Det er især sportskanalen ESPN, abonnenterne flygter fra, viser regnskabet ifølge Reuters. Samtidig tynges afdelingens regnskab også af køb i streaming-teknologi.

Men selv tabet i abonnenter hos tv-kanalerne og regningen fra investeringerne i digital teknologi opvejes altså af stærke billetsalg fra film og forlystelsesparker.

Efter regnskabet steg Disneys aktie med 1,4 procent i værdi.

Det fine regnskab kommer, mens Disney forsøger at købe tv- og filmafdelingen af Fox. Prisen lyder på lige under 52 milliarder dollar - svarende til omkring 325 milliarder kroner.

I et interview har Disney-chef Bob Iger givet udtryk for, at han stadig tror på, at den handel bliver til virkelighed.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen