Berlingske Business

Bilsalget snyder statskassen

14BUSbilligbiler.jpg
Når danskerne køber små biler, som her VWs model Up!, kan de ofte slippe for den høje afgift. De små biler kører typisk også længere på literen, sådan at statens indtægter fra afgifter på brændstof også går ned. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Danskerne køber flere biler, men statens indtægter falder, fordi bilerne er meget mindre og mere økonomiske end før.

Danskerne har de senere år købt historisk mange nye personbiler. Det, skulle man umiddelbart tro, var en ren guldgrube for staten, der så kan se frem til flere indtægter fra registreringsafgifter, moms, afgifter på forsikringer, benzinafgifter, grønne ejerafgifter og mange andre af de skatter og afgifter, der rammer bilejerne.

Men sådan er det slet ikke. For selv om salget af nye personbiler til private var oppe på 68.000 i årets første syv måneder, efter det var nede på 57.007 i samme periode året før, og yderligere nede på 52.000 i de første syv måneder af 2011, så er statens indtægter fra bilafgifter uændrede og endda faldet, hvis det ses i forhold til niveauet i 2007.

Økonom Las Olsen fra Danske Bank siger, at registreringsafgiften sidste år »kun« indbragte 13 mia. kr., mod 24,3 mia. i 2007. Der er altså tale om et fald på 46,3 procent. Men i samme periode er antallet af solgte personbiler steget fra 100.800 i 2007 til 101.500 i 2012.

»En del af forklaringen på det store fald i statens indtægter fra registreringsafgiften er, at erhvervslivet har købt færre varebiler og andre køretøjer. Men det spiller uden tvivl også en stor rolle, at danskerne køber langt flere mindre biler end før. Registreringsafgiften er således lavere i procent af prisen for de små og energieffektive biler, som forbrugerne især køber nu,« siger Las Olsen.

For personbiler skal der betales 105 procent i registreringsafgift af værdien op til 79.000 kr. og 180 procent af resten. Så når danskerne køber små biler, kan de ofte slippe helt for den høje afgift på 180 procent. De små biler kører typisk også længere på literen, sådan at statens indtægter fra afgifter på brændstof også går ned.

Den samlede bestand af biler til personkørsel er steget støt de senere år og er nu oppe på tæt ved 2,2 millioner, efter den var nede på 2,1 millioner i 2011, 1,9 millioner i 2011 og tæt ved 1,5 millioner i midten af 1990erne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen