Berlingske Business

Billigere elregninger giver igen faldende priser i Europa

Elpris
Deflationen er tilbage i eurozonen på grund af lavere priser på energi, og ledigheden er den laveste i syv år. Foto:

Deflationen er tilbage i eurozonen på grund af lavere priser på energi, og ledigheden er den laveste i syv år.

Lavere benzin-, el- og varmeregninger gjorde det igen billigere at være forbruger i eurozonen i april.

Priserne faldt samlet set med 0,2 procent i forhold til et år tidligere ifølge Eurostats inflationsmål, og det er det store fald i energipriserne, der trækker kraftigt ned. Gennemsnitligt faldt energipriserne mere end 8 procent i måneden.

Dermed er der igen deflation i Europa, efter at forbrugerpriserne også faldt 0,2 procent i februar, mens udviklingen i marts var flad i de 19 eurolande, Eurostat måler for.

Tallene afspejler en forudsigelse fra Mario Draghi, chef for Den Europæiske Centralbank. Sidste uge forudså han faldende priser i de kommende måneder, inden inflationen kommer i gang i andet halvår.

Ledigheden i Europa er samtidig på vej ned og faldt i marts til 8,8 procent - det laveste i syv år - set over de 28 EU-lande, viser en anden opgørelse fra Eurostat.

Tjekkiet og Tyskland fører an med arbejdsløshed lige over 4 procent, mens det står værst til i Spanien og Grækenland med henholdsvis 20,4 procent og 24,4 procent ledige.

Danmark har den femtelaveste ledighed i EU med 5,8 procent ifølge Eurostat, der opgør tallene anderledes end Danmarks Statistik.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen