Berlingske Business
17:42

Bildæk kaldes tilbage

Det drejer sig om dæk, der er leveret fra Bridgestone-Firestones fabrikker i Wilson, North Carolina. Af de mange dæk er

det kun 890 dæk, der er noget i vejen med. De blev produceret i dagene 12. til 15. april i år og befinder sig mellem de

næsten 20.000 udleverede dæk.



For at være på den sikre side er alle de leverede dæk tilbagekaldt.











Konkursbølge

i Tyskland

(BERLIN) Forbundsrepublikken Tyskland har i årets første halvdel oplevet den hidtil største konkursbølge,

der har kostet 134.000 arbejdspladser. I følge det statistiske kontor i Berlin har der ind til 1. juli været lige ved

40.000 betalingsstandsninger, hvoraf en fjerdedel var personlige konkurser og resten var virksomheder. Konkurserne rammer mest i detailhandelen

og i byggebranchen.

Hongkong søger børs

(NEW YORK) Hongkong Exchanges & Clearing Ltd., der ejer aktiebørsen

i Hongkong, er interesseret i at købe en andel af AMEX, aktiebørsen i New York, USAs tredjestørste børs.

Hongkongbørsen har længe været interesseret i at udvide det internationale samarbejde med andre børser og

dannede i maj en alliance med Londons aktiebørs. Hongkongbørsen har i Singapore én procent af aktierne i Singapores

aktiebørs.



I Hongkong er børshandelen i fjor faldet med 20 pct. til en daglig omsætning på 5,6 mia.

HKdollars. Børsen har rigelige likvide midler, men har vanskeligt ved at sætte dem i arbejde.











Colani skaber

tankvogn

(HANNOVER) Stardesigneren Luigi Colani har skabt en fremtidens tanklastvogn, Spitzer-Colani Lkw, der næsten mere tager

sig ud som et rumskib end et nyttekøretøj, skriver "Die Welt".



Colani har brugt fantasien og kreeret

noget, der ligner et rumskib på hjul, uden hjørner og kanter. Vognen er skabt på bestilling fra Spitzer Silo-Fahrzeugwerke

GmbH.



Den aerodynamiske form betyder samtidig en besparelse i forbruget af brændstof til 20,9 liter pr. 100 km. Lastvognen

er skabt på grundlag af en Daimler-Chrysler trækker Actros Mega Space.

Boeing strejkerammes

(NEW YORK) Boeing

flyfabrikkerne i Philadelphia, Pennsylvania, bliver strejkeramt fra lørdag medmindre 1500 maskinarbejdere får godtaget

deres forslag til en ny overenskomst. Boeing har tilbudt 2000 dollars efterbetaling i de næste to år og derefter en 2

pct.s lønforhøjelse, men det er afvist. Strejken kommer til at ramme 4900 andre ansatte i flyfabrikkerne.











Toshiba

i køkkenet

(TOKYO) Japans elektronikkoncern Toshiba Corp. vil etablere en produktion af køkkenredskaber i Kina, hvor

der er et stort og udækket markedsbehov for alt, hvad der kan bruges i kinesiske husholdninger.



Toshiba søger nu

at få en tilladelse af de kinesiske myndigheder til at anlægge fabrikker og et salgsapparat i Kina og regner med at kunne

indlede produktionen i år 2004. Toshiba venter et årligt salg på 500 mio. USdollars. Toshiba har allerrede en produktion

af støvsugere i gang i Kina, men har ikke salget af dem.

Siemens i Ægypten

(BERLIN) Siemens-koncernen har fået

bekræftet to aftaler med Ægypten til en samlet værdi af 900 mio. euro. For 650 mio. euro skal Siemens til Telecom

Egypt udvide og modernisere det faste telefonnet i Cairo-området. For 250 mio. euro anlægger Siemens en farmaceutisk fabrik,

der skal producere råmaterialer til antibiotika.

Flere franske overtimer

(PARIS) I Frankrig er arbejdsugen på

35 timer, men regeringen har besluttet at lade arbejderne tage mere overtid end det hidtil har været tilladt. Socialminister

Fillon siger til "Le Parisien", at regeringen vil slække på det hidtidige lovkrav om højst 130 overtimer

i et år.



35 timers ugens formål var at skaffe flere i arbejde, men det har ikke hjulpet. I de 10 måneder den

korte uge har været lov, er arbejdsløsheden steget.

Mobilcoms nedtur

(PARIS) Den franske telekoncern France

Telecom vil skille sig af med sin andel i det nordtyske mobilteleselskab Mobilcom, der har betydet en stor økonomisk belastning.

I følge "Le Figaro" standses FTs finansiering af Mobilcom brat.



I årets første halvdel måtte

FT med 360 mio. euro sikre Mobilcoms fortsatte drift. Så sent som i denne uge blev der overvist 30 mio. euro til at holde driften

i gang, men med ugens udgang er det slut. Det har udløst et stort kursfald for det tyske Mobilcoms aktier. På én

dag faldt de over 50 pct. i markedsværdi til 2,60 euro.



France Telecom ejer 28,5 pct. af aktierne i Mobilcom og har selv

i dette års første halvdel haft tab på 10 mia. euro udover den i forvejen samlede gæld på 70 mia. euro.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen