Berlingske Business

Bilafgifternes historie – Stauning gav startskuddet

20BUSPix2-Volkswagen-Polo-2.jpg
Der har været fuld fart på nedsættelse af bilafgifterne. Foto: VW

Afgifterne på biler er netop blevet lempet, og det har givet travlhed hos forhandlerne. Men hvem fik ideen til afgifterne, og hvordan har de udviklet sig gennem tiden.

Af gifter på danske biler daterer sig helt tilbage til 1924.

Med Thorvald Stauning som socialdemokratisk statsminister begyndte snakken om, at biler og andre luksusvarer var en alt for stor belastning for den danske handels- og betalingsbalance.

Det resulterede året efter i en afgift på biler på 15 pct. af de første 2.000 kr. stigende til 40 pct. af værdien over 3.650 kr. – en forløber for den model for registreringsafgift, som kendes i dag.

20BUSforside-det-stooore-13.jpg

I 1930 blev der også indført en afgift på benzin. Den skulle officielt betale for Lillebælts- og Storstrømsbroen, men fortsatte, efter at broerne var bygget.

Under Anden Verdenskrig stod langt de fleste private biler stille, og i 1946 blev blikket igen rettet mod bilerne. Registreringsafgiften blev sat op, og der blev etableret en særlig vejfond til at udbygge veje og broer.

I 1957 med bedre økonomi ophævede man den såkaldte dollarpræmie fra efterkrigsårene, der havde virket som en særafgift. I stedet blev registreringsafgiften hævet svarende til 70 pct. i afgifter af bilens første 2.000 kr. stigende til 130 pct. af værdien over 15.000 kr.

Et særligt system med gule plader, der kunne slippe med en lavere afgift, blev åbnet for virksomheder, og der dukkede en mellemting mellem personbiler og varebiler op – varebiler på halv afgift og såkaldte »papegøjeplader«.

Gennem 1960ere steg bilskatterne, og moms på ti pct. erstattede »oms’en«. Den steg i 1968 til 12,5 pct.

Under de to oliekriser i 1970erne blev prisen på benzin mangedoblet, og i 1977 blev registrerings­afgiften på 105 og 180 pct. indført og fastholdt frem til 2015, hvor­efter tre ændringer sænkede den højeste sats, løftede skalaknækket og senest ændrede kriterierne, så sikkerhed og brændstofforbrug spiller ind.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen