Berlingske Business

Bestyrelsesformanden: Lær af Silicon Valley

Lone Fønss Schrøder
Foto:

Lone Fønns Schrøder, bestyrelseforsmand for bl.a. Saxo Bank. Sidder desuden i bestyrelsen for bl.a. IKEA, Volvo og Schneider Electric.

»For at forstå kravene til morgendagens dygtige medarbejdere, må man forstå den virkelighed, der møder mange virksomheder i dag. Volvo, som jeg sidder i bestyrelsen for, er et godt eksempel. Virksomheden er mere en 60 år gammel, men på grund af nye teknologier nødt til at genopfinde sig selv.«

»Tidligere var Volvo ingeniørdrevet. Man leverede et teknisk produkt. Nu er bilen i langt højere grad en platform, der skal spille sammen med omgivelserne digitalt. Bilen skal være selvkørende, selv kommunikere med værkstedet og være en del af et større netværk. Det giver nye konkurrenter. For fem år siden var det Audi, BMW og Mercedes, der fyldte, når vi talte om konkurrenter på bestyrelsesmøderne. I dag diskuterer vi også Google og Tesla.«

»Det kræver medarbejdere, der forstår den teknologiske revolution, og det kræver medarbejdere, der kan implementere den nye virkelighed i organisationen. Vi mennesker tænker meget lineært. Men udviklingen er ikke lineær. Det kan man lære af bl.a. de disruptive virksomheder i Silicon Valley. Det giver i dag en hundrede gange bedre ballast at tage et studiejob i sådan en virksomhed frem for en bank. Medarbejdere, der har den disruptive tænkning under huden, og samtidig kan tænke og bruge den til at transformere forretnigsmodeller, kommer i høj kurs.«

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen