Berlingske Business

Beskæftigelsestal skaber lille bekymring

Nye tal for det danske arbejdsmarked i andet kvartal giver anledning til en vis bekymring hos chefanalytiker Tore Stramer fra Nykredit.

Danmarks Statistik kunne tirsdag morgen offentliggøre det såkaldte arbejdstidsregnskab for andet kvartal, og det viste en stigning i beskæftigelsen i perioden på 6000 personer.

Den udvikling indikerer ifølge Tore Stramer en risiko for en lille nedrevidering af den flotte stigning i beskæftigelsen på 6900 personer, som de foreløbige nationalregnskabstal tidligere har vist.

- Men nok mest bekymrende lå antallet af arbejdstimer uændret i andet kvartal efter ellers at være steget stødt over de seneste kvartaler. Det kan desværre være et varsel om, at de seneste mange måneders flotte fremgang i beskæftigelsen er ved at bremse op, vurderer chefanalytikeren.

Han peger på, at der normalt er en tendens til, at virksomhederne trækker lidt mindre på deres nuværende medarbejdere, når efterspørgslen aftager.

- Dagens lidt svagere beskæftigelsestal skal formentlig ses i lyset af, at særligt eksporten og industriproduktionen er faldet ganske tydeligt over de seneste fire måneder. Dertil kommer, at fremgang i privatforbruget fortsat må betegnes som svag, tilføjer Stramer.

Han holder dog fast i sin forventning om, at opsvinget igen vil vinde fart over de kommende måneder. Det begrunder han med, at dansk økonomi har medvind fra stort set alle fronter.

- Renterne er fortsat meget lave, beskæftigelsen stiger, boligprisstigningerne breder sig ud i landet, energipriserne og inflationen er meget lav, og der er udsigt til de højeste reallønsstigninger i seks år. Derudover er aktiviteten på vores vigtigste eksportmarkeder tiltagende, samtidig med at den effektive kronekurs er blevet svækket til gavn for afsætningsmulighederne uden for euroområdet, opsummerer han.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen