Berlingske Business

Beskæftigelsen stiger igen - men det kan snart være slut

Beskæftigelse
Flere danskere kom i arbejde i marts, men beskæftigelsen kan bremse op inden længe. Foto:

Flere danskere kom i arbejde i marts, men beskæftigelsen kan bremse op inden længe.

I marts steg beskæftigelsen med 3800 personer, og i årets tre første måneder steg antallet af danske lønmodtagere med 11.530 personer, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Det er den næststørste kvartalsstigning siden midten af 2013, men det varer sandsynligvis ikke ved, vurderer Niels Rønholt, der er seniorøkonom i Jyske Bank.

»Meget taler stadig for, at jobvæksten vil falde inden længe. Som bekendt er det sådan, at arbejdsmarkedet har været langt stærkere end BNP-tallene, der måler aktivitetsudviklingen i dansk økonomi. Og det er naturligvis ikke holdbart i længden,« skriver han i en kommentar og påpeger, at forbrugertilliden og meldingerne fra virksomhederne også spår om en opbremsning.

Flere ledige på dagpenge kommer i arbejde RB PLUS Stejl Thornin

Danske Banks cheføkonom, Las Olsen, understreger ligeledes, at en stigende beskæftigelse normalt følges med en høj økonomisk vækst. Det er dog ikke tilfældet i øjeblikket, hvor væksten i det danske bruttonationalprodukt er lav.

»Det er bekymrende, fordi det tyder på, at det ikke går særlig godt med vores produktivitet - altså hvor meget vi får ud af vores arbejdstimer. Det betyder igen, at udsigterne på længere sigt ikke er for gode, når det gælder løn og levestandard,« skriver han i en kommentar.

Han vurderer, at udfordringen med produktiviteten ikke afhjælpes ved, at staten sender flere penge ud i økonomien.

»Det er strukturproblem, der skal løses med langsigtede midler som for eksempel bedre uddannelse, et bedre skattesystem, bedre infrastruktur og mere konkurrence,« skriver Las Olsen i kommentaren.

Beskæftigelse

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen