Berlingske Business

Bendt Bendtsen i erhvervspraktik

En virksomhed, der kan gå fra fire til 52 ansatte på under tre år, må nødvendigvis tiltrække

sig en vis opmærksomhed.



I går valgte erhvervs- og økonomiminister Bendt Bendtsen at få et skud iværksættervirkelighed

i den lille, men hurtigtvoksende, telekommunikationsvirksomhed.



- Historien om Tpack er et skoleeksempel på en dansk virksomhed,

der klarer sig uden offentlig erhvervsservice, sagde Bendt Bendtsen på virksomhedsbesøget.



Helt uden hjælp

har de fire grundlæggere dog ikke klaret sig. Non-profit-iværksætternetværket Connect Denmark har ageret fødselshjælper for

de fire grundlæggeres første vaklende skridt ind i virksomhedsopstarten.



Connect Denmark præsenterede de

fire entreprenante mennesker for en række garvede erhvervsfolk, som fik formet den noget flyvske forretningsplan, så den

passede til den virkelige verden.



- Og det var nødvendigt, understreger Søren Støvring-Hallsson. Han kom

til et stykke tid efter de fire, og er i dag adm. direktør for Tpack.



Da først forretningsplanen var gået

igennem med en tættekam, kunne de fire søge risikovillig kapital. Det lykkedes i juni 2002.

Tog springet

Det

kræver både mod og mandshjerte at sige faste, vellønnede job op for at dyrke en ide, der er fostret over køkkenbordet.

De fire tog lån i villaerne, solgte den ene bil og fik så i øvrigt ikke en krone i løn i et lille års

tid.



- Det var en meget, meget hård periode, hvor flere var ude i et personligt og familiemæssigt økonomisk

"uvejr", da ens regninger jo ikke stopper, fortæller en af grundlæggerne, Henrik Nordvig, med eftertryk.



Men

i stedet for at søge faste job andre steder eller gå på dagpenge, så holdt de fire fast i deres ide.



-

De satte sig ned og tænkte sig overordentlig godt om. Problemet var jo, at der de første 11 måneder ikke kom nogen

penge ind, og at ingen derfor fik løn, siger Søren Støvring-Hallsson, som først kom til, da grundlæggerne

havde indhentet de første 45 millioner kroner i risikovillig kapital.



I stedet for løn arbejdede de fire grundlæggere

og flere andre medarbejdere mod forventet efterbevilling i form af ejerandele i vækstsuccesen.



- Vi kan konkurrere med

inderne, for vi arbejder gratis.



Sådan lød et galgenhumoristisk slogan på virksomheden længe, inden

pengene begyndte at rulle ind, og virksomheden giver stadig ikke overskud.

Nedtælling til vækst

Men det er efter

alt at dømme kun et spørgsmål om tid, for virksomheden har opnået noget nær monopolstatus som leverandør

af den teknologi, der sidder i en række telekommunikationschips.



Tpack underskrev sidst i 2003 kontrakter med to internationale telegiganter

med sammenlagt over 60.000 ansatte, og ordrer fra de to kunder vil tidoble virksomhedens omsætning.



Men en guldrandet ide,

som den, de fire begyndte med, er ikke nok til at holde væksten i gang på længere sigt.



Det har de fire indset,

så de har i mellemtiden lagt vækststrategien i nye folder:



- Vi kan ikke blive ved med at arbejde på det unikke

produkt, vi startede med. Vi vil derfor nu lægge os meget tæt op af vores kunder og føre en tæt dialog for

at forstå, hvad de har brug for på længere sigt, siger administrerende direktør Søren Støvring-Hallsson.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen