Berlingske Business

Bedre tider i eurolande

02BUSPix-Greece.jpg
epa03843111 A man walks past shops shut down due to the economic crisis in Athens, Greece, 30 August 2013. Recession of the Greek economy has reached 4, 6 percent in Q2. EPA/ORESTIS PANAGIOTOU

Det er ikke kun i Danmark, at der er ved at ske et økonomisk sporskifte. Samme tendens ses også i de 17 eurolande, viser nye tal fra EU-Kommisionen.

Optimismen er på vej op i de 17 eurolande. Det viser en ny temperaturmåler, som EU-Kommissionen løbende udarbejder.

Den lodder stemningen hos både forbrugere og virksomheder og steg i august for fjerde måned i træk til et indeks på 95,2. Det var mere end ventet, og fremgangen var bredt fordelt på de enkelte lande.

Bedst så det dog ud i Tyskland, der er Europas klart største økonomi, men også i de gældsplagede lande mod syd var der fremgang at spore. Man skal tilbage til slutningen af 2011 for at finde tilsvarende god stemning i lande som Spanien, Italien og Portugal.

»Derimod vendte Grækenland atter snuden nedad. Det illustrerer, at netop Grækenland fortsat befinder sig i en ret håbløs økonomisk situation, hvor behovet for en ny hjælpepakke igen trænger sig på,« siger cheføkonom i Nordea Helge J. Pedersen.

Samlet slås eurolandene dog med en fortsat tårnhøj ledighed på over 12 procent af arbejdsstyrken og er først lige sluppet fri af seks kvartaler i træk med økonomisk nedgang. Så selv om der er små forsigtige tegn på bedre tider, så er situationen fortsat ganske alvorlig.

Sandsynligvis vil eurolandene få en vækst i tredje kvartal på 0,4 procent, vurderer flere økonomer. Det er lidt mere end i andet kvartal, hvor der var en fremgang på 0,3 procent i forhold til kvartalet før.

Det er dog først til næste år, at det for alvor vil vise sig, om væksten er mere holdbar og kan fortsætte, sådan at både ledigheden og de store underskud på de offentlige finanser i mange lande kan begynde at falde.

At tiderne er blevet lidt bedre ses også ved, at den store franske supermarkedskæde, Carrefour, netop har meldt ud, at deres overskud steg med 4,9 procent i første halvår på grund af stigende salg. Fortsat er detailsalget hårdt presset i Sydeuropa, men i Frankrig var fremgangen så stor, at indtjeningen steg med hele 75 procent.

I Tyskland, hvor tingene også går bedre, er der dog også virksomheder, som fortsat er presset til at skære ned. Det er eksempelvis tilfældet for ThyssenKrupp, der er Tysklands største producent af stål. De vil skære 3.000 job væk over de kommende år og lukke to fabrikker i Neuwied, der ligger lige mellem Köln og Frankfurt am Main.

Selv om ledigheden i eurolandene er holdt op med at stige på det sidste, så falder beskæftigelsen fortsat. Alene i første kvartal blev 500.000 job nedlagt, og det var især i Spanien og Italien, at det gik dårligt.

Tyskland er eneste land, som kan prale af stigende beskæftigelse. Når ledigheden ikke stiger trods dette i hele euroområdet, så skyldes det især, at mange forlader arbejdsmarkedet og helt opgiver håbet om at finde et job, hvilket kan blive et alvorligt problem senere. Væksten skal helst et godt stykke op over én procent – og også helst også over 1,5 procent – før beskæftigelsen almindeligvis begynder at stige. En fremgang af den kaliber er der ikke udsigt til lige med det første.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen