Berlingske Business
11:32Verdens første flydende vindmøllepark snurrer

Barselsorlov skaber kaos

Allerede otte uger efter, at den lille guldklump er kommet til verden, skal forældrene have styr på, hvordan barselsorloven

skal sættes sammen. Men det er svært, fordi den ny barselslov er så kompliceret.


HR-koordinator hos Sony Nordic

A/S - Malene Brammer - der selv er gået på barsel for anden gang, føler sig på bar bund, når de fødende

kvinder i virksomheden skal have information. For kommunerne er heller ikke klædt på til opgaven, er hendes erfaring.


-

Jeg føler mig virkelig på totalt bar bund, når jeg skal vejlede om den nye barselsorlov, der kan sammensættes

på 20 forskellige måder. Det er samtidig frustrerende, når der så også kommer forskellige svar fra kommunerne.

Barselsloven har altid været svær at gennemskue, men det et blevet endnu værre, siger Malene Brammer, der lige nu

sidder og laver et afsnit om barsel til en ny personalehåndbog.


Virksomheden har hentet meget hjælp i DI, men må

alligevel beklage i personalebogen, at informationerne ikke er bedre, end de er.


Samtidig er virksomheden forsigtig med informationerne,

fordi det i sidste ende kan give Sony problemer. Lige inden hun selv og to andre gik på barsel, fik de ansatte en aftale om

fuld løn i 24 uger, plus to uger til faren.


- Vi føler, at det er rigtigt at give de medarbejdere vi har, økonomisk frihed

i den periode. Vi ansætter mange unge mennesker, og ønsker derfor at være blandt de virksomheder, der yder fuld

løn, siger Malene Brammer.


Sony Nordic A/S er ikke nervøs for, at mange mænd vil tage barselsorlov, selvom

det nu er muligt. I det seneste år ingen mænd, men 7-8 kvinder været på barsel i virksomheden, der ellers

er mandsdomineret.


- Jeg har ikke fornemmelsen af, at mange vil benytte barselsorloven fuldt ud. Jeg tror, at de medarbejdere,

der har det ønske, primært er dem, der ikke har valgmuligheden. Altså medarbejdere, der bor i kommuner, med lang venteliste

på institutionspladser, siger Malene Brammer.


- Hvis kommunerne kunne give et mere eksakt svar på, hvornår

man kan få sit barn passet, så kunne man i det mindste forholde sig til det.


Politisk vare


Tage Holst, der er

personalekonsulent i Central Soya European Proteins A/S, tager det i stiv arm, at mændene på arbejdspladsen nu kan tage

orlov. Han læner sig op ad erfaringerne fra Sverige, der har den længste barselsorlov i verden, hvor kun 30 procent bruger

barselsmulighederne fuldt ud.


- Men det er da klart, at hvis den nye barselsorlov medfører, at mændene bruger deres

rettigheder til at holde fri i fuldt omfang, så har vi et problem. Men vi formoder ikke, at de nye regler vil blive brugt. Og

det bekræfter, at den nye barselsorlov er en politisk vare, som der reelt ikke er behov for i befolkningen, lyder hans dom.


Tage

Holst er mest nervøs for de strikse regler om dagpengerefusion. For ønsker forældrene at afbryde orloven og tage

resten senere eller strækkes orloven længere end de 46 uger, så skal dagpengene reduceres.


- Hvis den ansatte,

kommunen og vi ikke forholder os klinisk til reglerne, så kan medarbejderen miste retten til dagpengerefusion. Problemet er,

at hverken de offentlige kontorer, Beskæftigelsesministeriet eller portalen kan forklare forældrene sammenhængen,

konstaterer Tage Holst, der føler, at virksomheden har måttet påtage sig myndighedernes rådgivningsrolle.


Virksomhederne

støttes af DI, hvor konsulent Catrine Byrne ligefrem snakker om et kæmpe informationshul.


- Der ligger gode tanker

bag, at barslen kan tilrettelægges, så det både kommer medarbejderen og virksomheden til gode. Men vi er nødt

til at kende rettigheder, regler og muligheder. Men alle føler, at de er overladt til sig selv, fastslår hun.









Hvide

i ansigtet

Gitte Petersen, der er personalekonsulent i Canon Danmark A/S mener også, at den nye barselsorlov er en stor mundfuld.

Og hendes erfaring er, at ingen i samfundet har styr på de nye regler.


- I øjeblikket har vi tre piger på

barsel. Og der er virkelig meget at tage stilling til. Bare det, at forældrene skal give virksomheden besked allerede otte uger

efter fødslen har gjort kvinderne helt hvide i ansigtet, siger hun.


Fordi de ansatte kun får løn i 14 ugers

barslen og derefter kommer på dagpenge, vil virksomheden ikke blive økonomisk ramt af, at flere mænd tager en del

af barslen.


- Det bliver ikke dyrt for os, men det bliver mere besværligt. Vi vil få nogle huller, som kræver

ekstra planlægning og vikaransættelser, siger Gitte Petersen, der dog ikke tror på, at køen af mænd,

der vil på barsel, bliver særligt stor.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen