Berlingske Business

Barbie-dukker med hijab sikrede lidt medvind til Lego-rival

FILE PHOTO: A worker carries M
Mattel, der er en rival til Lego, udsendte torsdag sit regnskab for første kvartal. Reuters/Carlos Garcia Rawlins

En ny dukkeplan hos legetøjsproducenten Mattel har betydet, at lidt af modvinden har løjet af.

New York. Legos store rival Mattel solgte flere Barbie-dukker end ventet i de sidste tre måneder.

Og det luner i pengekassen, da man frygtede et værre resultat på grund af et kollaps af legetøjskæden Toys 'R' Us.

Selskabet har tidligere lanceret en plan om at sælge flere dukker, blandt andet ved at producere flere med forskellige hudfarver, dukker med hijab og dukker med lidt flere former end den traditionelle åleslanke Barbie-dukke.

Planen ser ud til at have virket. Salget af Barbie-dukker steg med 24 procent i forhold til samme kvartal sidste år, fremgår det af selskabets seneste regnskab.

Det ændrer dog ikke noget ved, at tallene på bundlinjen stadig er røde for Mattel.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters tabte selskabet 311,3 millioner dollar i kvartalet. I samme periode året før lød tabet på 113,2 millioner dollar.

De tal kan dog ikke sammenlignes en til en, da legetøjskæden Toys 'R' Us siden sidste år er kollapset.

På verdensplan faldt omsætningen med fire procent til 708,4 millioner dollar fra 735,6 millioner dollar i første kvartal sidste år.

Selskabet oplyser i regnskabet, at hvis man ser bort fra Toys 'R' Us i ligningen, er udviklingen positiv.

Analytikere forventede ifølge Reuters en omsætning på 688 millioner dollar i det forgangne kvartal.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen