Berlingske Business

Banken advarer: Når chefen er på ferie slår svindlerne til

223094779.jpg
Foto: Iris.

It-sikkerhedschef i Danske Bank frygter en bølge af sager, hvor svindlere slår til, mens chefen er på ferie.

Når virksomheder ser forladte ud, og chefen er på ferie, slår svindlerne til.

Sommermånederne er højsæson for direktørsvindel, hvor svindlere udnytter chefens fravær og nedsat bemanding i de danske virksomheder.

Det skriver Børsen.

09BUSPix4-John-Boles-FBI-13.jpg

Direktørsvindel foregår ofte ved, at en svindler udgiver sig for at være virksomhedens direktør i en mail, hvor vedkommende beder om at få overført penge til en specifik konto.

Det forklarer it-sikkerhedschef i Danske Bank Poul Otto Schousboe.

- Der er tradition for, at de kriminelle ser på perioder, hvor virksomhedernes normale kontrolmiljø måske er en smule svækket, fordi man er i en ferieperiode.

- På LinkedIn kan man se, hvem der er chef, og regnskabsafdelingens medarbejdere er der måske også.

- Så med en lille smule indsats har de kriminelle den information, de skal have, siger han.

Banken har oplevet en markant stigning i antallet af sager med direktørsvindel. I 2015 var der således én sag, mens det tal sidste år var steget til 154.

I 2017 har der indtil videre været 80 sager, og det tal ventes at stige kraftigt i sommermånederne.

- Der er sket en stigning, fordi det rent faktisk virker.

- Man har set sager, hvor virksomheder har mistet rigtig mange penge efter denne type svindel. Det er lige fra et par hundrede kroner til millioner af kroner, siger Poul Otto Schousboe.

Det er ikke småpenge, svindlerne kan sætte ind på kontoen.

Ifølge en rapport fra Center for Cybersikkerhed tabte danske virksomheder over 180 millioner kroner alene i sager anmeldt til politiet i sidste halvdel af 2016.

Ud over direktørsvindel er falske fakturaer noget, virksomheder skal være særligt opmærksomme på.

Sidste år havde Danske Bank 166 sager i denne kategori, og i 2017 har banken indtil videre haft 71.

pix-Virusramt

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen