Berlingske Business

Bankaktivister anmelder Jyske Bank for skattesvig

Jyske Bank er blevet anmeldt til bagmandspolitiet af foreningen Skift Bank Dag, efter en DR-dokumentar mandag aften hævder, at banken rådgiver om skattely.

Alt i mens Jyske Bank spiser os af med gratis kaffe i forlokalet, hjælper banken rige danskere med skattesnyd i baglokalet, skriver foreningen Skift Bank Dag i en pressemeddelelse.

»Jyske Bank er ikke længere en kaffebar, men en smuglerbar,« siger Peter Ahrenfeldt Schrøder, som er talsperson for foreningen Skift Bank Dag, i en pressemeddelelse.

Mandag aften kan man i tredje afsnit af DR-dokumentaren »I Skattely« se, hvordan Danmarks tredje største bank tilsyneladende medvirker til groft skattesvig. I udsendelsen kan man se, hvordan en Jyske Bank rådgiver en DR undercover-journalist om, hvordan man opnår skattely. Det har fået foreningen til at reagere.

»Vi valgt at anmelde Jyske Bank til Bagmandspolitiet, fordi de for åben skærm afsløres i at give skumle skattefiduser. Det er dybt ulovligt at medvirke til skattesvig på den måde. Som almindelig skatteborger er det dybt provokerende at tænke på, i hvor stort omfang det her sikkert foregår hver eneste dag i banken,« siger Peter Ahrenfeldt Schrøder.

»Vi ser frem til, at Bagmandspolitiet undersøger, i hvor høj grad Jyske Bank tilbyder systematiseret rådgivning om skattesnyd«.

Skift Bank Dag er en almennyttig forening, som opfordrer folk til at overveje, om de kan få en bedre bank - både privatøkonomisk og ud fra et etisk og samfundsmæssigt perspektiv.

»Vi kræver langt mere vidtrækkende gennemsigtighed i bankforretningerne. Vi vil vide, hvilke skattely-lande bankerne har forretninger i, og om de reelt laver andet end skattesnyd. Det kan ikke være rigtigt, at man kan snyde fællesskabet ved at oprette et fup-firma på Bahamas,« lyder foreningens opfordring.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen