Berlingske Business

Ballade om blade og boller

Uden at få tilladelse fra Bager- og konditormestrene i Danmark stod Ekstra Bladet indtil i går klar med en kampagne, hvor

der skulle sælges fem rundstykker plus Ekstra Bladet for 20 kroner. Bagerne følte sig tager som gidsler og har nu presset

Ekstra Bladet til at tage kampagnen af bordet.



Bagerne stod med valget mellem at miste omsætning eller miste kunder ved at

deltage i, hvad Ekstra Bladet indtil i går ville lancere som en "kæmpe forårsaktivitet".



- Mange

bagere føler sig bondefanget, siger Ole Thorup Nielsen fra Babettes Brød i Ikast, som også er formand for Bager-

og konditormestrene i Danmark. Han er fortørnet over, at Ekstra Bladet ikke engang har taget en dialog med bagerne, og at avisen

dermed i realiteten forsøgte at diktere prisen på brød.



- Vi kunne selvfølgelig også nægte

at sælge Ekstra Bladet, men så mister vi jo kunder til tankstationer eller andre, siger Ole Thorup Nielsen.



Bager-

og konditormestrene i Danmark pointerer, at de aldrig ville gå med i samarbejde, hvor bagerne ikke tjener noget. De fleste steder

koster alene de fem rundstykker mere end 20 kroner.

Bondefangeri

Medejer af Helsted Bageri Aps i Randers Dorthe Hallas mener,

at flere bladhuses marketingsmetoder er bondefangeri.



- Normalt synes jeg, at det er sjovt, når nogle tager initiativ til kampagner.

Men når man nærlæser og regner lidt på kampagnen, så hænger det ikke sammen. Bagerne tjener nemlig

ikke på det, tværtimod. Udover, at jeg alene ved at sælge rundstykkerne taber 1,28 kr., så skal jeg også

aflevere 10 kroner til avisen. Altså taber jeg 11,28 kr. Desuden skal jeg måske skaffe en ekstra medarbejder til at få

bagt flere rundstykker, siger hun.



Og fordi kampagnen ligger i de to måneder, hvor påsken, St. Bededag, Kr. himmelfart

og pinsen ligger, så skal en ekstra bager også have ekstrabetaling.



- Hvis de andre bagere i byen siger ja til det

her, så kan jeg tabe yderligere kunder.



Bladsalgschef på Ekstra Bladet Ole Sloth indrømmer, at bladets research burde

have været bedre.



- Vi er ikke interesseret i, at vores samarbejdspartnere ikke også vinder på det her. Vi

troede, at vores koncept var udtænkt, men nu må vi tænke os om en ekstra gang. Vi vil ikke lave noget, hvor andre

taber penge. Så vi er ikke for store til at indrømme en fejl og vil ikke tromle noget igennem, der sætter andre

i forlegenhed, siger han og begrunder den manglende henvendelse til Bager- og konditormestrene i Danmark med, at de ikke skal diktere

priser for tankstationer og andre. Der er ellers 1.000 bagerforretninger i Danmark - og der er samlet sendt 1.500 breve ud.



Lige

nu er Ekstra Bladet i tænkeboks over, hvordan man kan skrue konceptet sammen, for det skal helst stadig være sådan,

at kunden tænker: Wauw!. Derfor kan fem rundstykker og Ekstra Bladet ikke koste 30 kroner. De 600 butikker, der sælger

brød, der har tilsluttet sig kampagnen, får nu et brev fra Ekstra Bladet om, at kampagnen trækkes tilbage.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen