Berlingske Business

Bagmandspolitiet skruer op for tempoet på sagsbehandlingen

Arkivfoto
Foto:

I flere år har kritikken lydt, at sagsbehandlingen hos Bagmandspoitiet har trukket i langdrag. Men det skal nu være slut, oplyser chef hos Statsadvokaten Morten Niels Jakobsen.

Torsdag i sidste uge blev der afsagt dom over Parkens tidligere topfolk, Flemming Østergaard og Jørgen Glistrup, i Østre Landsret. Dommen satte efter alt at dømme et punktum i en særdeles langvarig retssag mod de to tidligere ledere, der resulterede i halvandet års ubetinget fængsel til hver.

Men sagsbehandlingen har fået hård kritik for at have været for langsom - en kritik som vækker genkendelse hos Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK) - også kaldet Bagmandspolitiet - og chef Morten Niels Jakobsen.

»Det har fra min første dag været et vigtigt fikspunkt at få sagsbehandlingstiden ned i de her sager. Vi har nu fået en sagspukkel afviklet, og de kommende sager fra vores hånd vil dokumentere, at vi har et helt andet tempo i vores sagsbehandling end tidligere,« siger han til Børsen.

Don Ø får sin dom i landsretten om seks uger

Morten Niels Jakobsen ønsker ikke overfor Børsen at komme med specifikke løfter om, hvor hurtigt sagsbehandlingen i fremtiden kommer til at være, men forklarer at man vil opleve, at behandlingstiden i fremtiden vil blive nedbragt betragteligt.

I 2014 kom det frem via en intern rapport, at Finanstilsynet var utilfreds med SØIKs efterforskning, der var både for langsom og ineffektiv.

I rapporten, som var udarbejdet af konsulentfirmaet McKinsey, og som DR havde fået aktindsigt i, skrev Konkurrencestyrelsen:

»SØIK kunne med fordel arbejde på at begrænse sagsbehandlingstiderne. SØIKs arbejdsgange virker til at kunne være mere effektive.«

Don Ø

På daværende tidspunkt i 2014 var SØIK under kritik for langsomme ineffektive arbejdsgange i forbindelse med en byggekartelsag, hvor 33 virksomheder var sigtet for at have brudt konkurrencereglerne ved at have koordineret priser på udbud af byggeopgaver.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen