Berlingske Business

ATP-boss: Intet kan ødelægge Danmarks fastkurspolitik

ATP
ATP direktør Carsten Stendevad. Arkivfoto. Foto:

Der er ingenting, der kan ødelægge Danmarks fastkurspolitik over for euroen - heller ikke et britisk farvel til den Europæiske Union.

Det vurderer Carsten Stendevad, der er administrerende direktør i ATP, over for Bloomberg News. Nyhedsbureauet har spurgt direktøren, i forbindelse med at risikoen for brexit driver investorerne mod danske aktiver.

- Vi har ikke ændret vores "hedge"-strategi i forbindelse med den britiske folkeafstemning. Det afspejler vores tillid til Nationalbankens evne til at opretholde den faste kurs i forhold til euroen under alle omstændigheder, siger han til Bloomberg News.

Ifølge mediet var omkring 72 pct. af ATP's aktier i danske kroner i slutningen af sidste år, hvilket er en smule under gennemsnittet for de seneste fire år.

Nationalbanken intervenerede både i maj og i starten af juni valutamarkedet for at svække den danske krone. Det var første gang siden starten af 2015, hvor den danske krone var under et historisk stort pres. Dengang reagerede Nationalbanken blandt andet ved at sænke indskudsbevisrenten over flere omgange.

/ritzau/FINANS

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen