Berlingske Business

Arla skyder milliarder i eksportstærke danske mejerier

Arla Foods Brabrand - 20180130
Overskrift
Arla håber at finde nye kunder uden for Europa. Derfor investerer mejerigiganten næsten fire milliarder kroner i 2018. Scanpix/Claus Fisker
 

Arla bruger milliarder af kroner på at eksportere flere børneernæringsprodukter og Castello-oste fra Danmark.

København. Når Arla Foods sælger mejeriprodukter uden for Europa, stammer de ofte fra Danmark. Det får mejerikoncernen til at skyde 266 millioner euro - svarende til næsten to milliarder kroner i mejerierne i Danmark i 2018.

Det oplyser koncernen i en pressemeddelelse, efter at ledelsen har vedtaget en plan for investeringer på næsten fire milliarder kroner i hele koncernen.

Ifølge Jyllands-Posten vil de 266 millioner kroner betyde 150 nye lønsedler i Danmark. Det svarer næsten til det antal stillinger, som går tabt, når selskabet lukker sit mejeri i Brabrand i 2019.

Den største investering i Danmark bliver til mejeriet Arinco i Videbæk. Her går pengene til at udvide fremstillingen af produkter inden for børneernæring. Koncernen lægger her over 400 millioner kroner.

Også Troldhede Mejeri får lidt under 100 millioner kroner til at sende flere Castello-oste ud i verden.

29BUSCoop-Lasse-Bolander-12.jpg

I Nørre Virum får Danmark Protein 400 millioner kroner til producere flere specialingredienser til fødevareindustrien.

Arlas investeringer i egne mejerier er vokset bemærkelsesværdigt i år. I alt bruger Arla Foods næsten fire milliarder kroner i 2018 mod omkring 1,7 milliarder kroner i 2016.

Arla investerer derudover omkring 580 millioner kroner i Sverige, der har flest Arla-mejerier, samt omkring 1,4 milliarder kroner i Tyskland, Storbritannien og andre lande.

US-LATEST-CONSUMER-TECHNOLOGY-PRODUCTS-ON-DISPLAY-AT-ANNUAL-CES-

Den samlede investeringsplan går ud på at sælge flere produkter i Mellemøsten, Afrika, Kina, Sydøstasien og USA.

Efter en tid med stigende mælkepriser antyder Arla i bemærkningerne, at man forventer en stigende konkurrence.

- Mens produktionen af mælk globalt fortsat er volatil (tilbøjelig til at vise udsving, red.), fortsætter forbruget af mejeriprodukter med at vokse hurtigere end nogensinde før, skriver Arla.

Det er håbet om at blive producent til det stigende forbrug, der driver Arlas appetit på investeringerne.

/ritzau/

aa

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen