Berlingske Business

Arla skærper jagten på svindlere

A sign is seen outside the headquarters of Danish dairy company
Overskrift
Foto:
 

Whistleblowere har hjulpet Arla-ledelsen til at afsløre seks svindelsager i 2014. Mejerigiganten vil nu forsøge at få endnu flere ansatte til at agere som whistleblowere over for deres kolleger.

Ansatte hos Arla skal blive bedre til at »blæse i fløjten«, hvis de ser kolleger overtræde virksomhedens interne regler.

Sådan lyder det fra ledelsen i Arla, efter at mejerigiganten i 2012 indførte en whistleblower-ordning, som ansatte kan bruge til anonymt at melde kollegers brud på virskomhedens regler.

»Siden vi indførte vores whistleblower-ordning for tre år siden, har vi kun haft 18 sager. Det er forsvindende få, når vi snakker med andre virksomheder om, hvad de får ind via deres whistleblower-ordninger,« siger Astrid Gade Nielsen, kommunikationsdirektør i Arla.

Så sent som i 2014 afslørede whistleblowere seks tilfælde af svindel blandt Arla-ansatte. Svindelsagerne førte til fyring af en ansat i Europa og fyring af fem Arla-ansatte i De Forenede Arabiske Emirater. Men hos Arla foregår der formentlig en del mere svindel, end de sager, som har vist sig de seneste tre år. Derfor vil ledelsen nu gøre flere ansatte opmærksomme på, hvordan de skal melde overtrædelser af reglerne.

»Vi har haft oplysninger om ordningen til at ligge på virksomhedens intranet, men det er ikke nok. Whistleblower-ordningen skal kommunikeres bedre ud til de ansatte, så de ved, hvornår og hvordan de skal bruge den,« siger Astrid Gade Nielsen.

Kusus i at »blæse i fløjten«

Arla har fået udarbejdet online-kurser, som blandt andet giver medarbejderne viden om whistleblower-ordningen, og Arlas ledelse har for kort tid siden truffet beslutning om, at samtlige 19.000 ansatte skal gennemgå kurset inden for 12 måneder. Tilmed skal alle nyansatte gennemføre kurset inden for tre måneder. Arla er også i gang med at oversætte kurset, så det findes på flere end de fire sprog, som det i dag er tilgængeligt på.

»Det er vores klare opfattelse, at whistleblower-ordninger kan være en effektiv kanal til at sikre overholdelse af virksomhedens regler, og det er derfor, at vi nu gør en indsats for at få flere til at bruge den,« siger Astrid Gade Nielsen.

Det er dog ikke alle danske virksomheder, som tillægger whistleblower-ordningerne så stor betydning. Eksempelvis har dynekoncernen Jysk endnu ikke en sådan ordning, og det samme gælder modekoncernen Bestseller. Fra Jysks ledelse lyder det, at man flere gange har overvejet at indføre en whistleblower-ordning, men at man endnu ikke har truffet beslutning om det. Bestseller oplyser, at virksomheden i dag ikke ser noget behov for en whistleblower-linje.

»Vi får engang imellem henvendelser fra ansatte, som kan pege på uregelmæssigheder, og når det sker, reagerer vi på dem. Når vi ikke har fundet behov for en whistleblower-ordning, kan det hænge sammen med, at der er meget nærhed hos Bestseller. Folk kommer og siger det, hvis de oplever, at noget foregår på en forkert måde,« siger Mogens Werge, kommunikations- og CSR-direktør hos Bestseller.

Som beskrevet i Berlingske forleden er antallet af danske virksomheder med whistleblower-ordninger siden 2009 vokset fra omtrent 50 virksomheder til over 400 i dag.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen