Berlingske Business

Arbejdsulykker rasler ned over børn

Langt flere børn bliver ramt af arbejdsulykker. Arbejdsgiverne er blevet dårligere til at sørge for de unges sikkerhed.

På et år er der sket en markant stigning i antallet af børn op til 15 år, der rammes af en arbejdsulykke.

I 2007 var der 99 ulykker. Sidste år var tallet steget til 136, viser nye tal fra Arbejdstilsynet. Det svarer til en ulykke hver tredje dag.

Det skriver Politiken fredag.

- Det er alarmerende og uacceptabelt«, siger Ejner Holst, sekretær i LO.

På fem år er antallet af ulykker blandt børn steget med næsten 50 procent.

- De unge får mere og mere travlt på arbejdspladserne, og arbejdsgiverne er blevet dårligere til at oplyse de unge om, hvordan de skal udføre arbejdet på en forsvarlig måde, forklarer Ejner Holst til Politiken.

Skaderne er primært brækkede knogler, sårskader og forstuvninger. Hver femte skade betegnes som 'alvorlig'. Det er en langt større andel end i befolkningen generelt, hvor hver niende skade er alvorlig.

Det er især i butikker, på restauranter og barer, skaderne sker, men der er også eksempler på, at børn kommer til skade i byggeriet og ved arbejde med maskiner.

- mja

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen