Berlingske Business

Arbejdsløsheden ser ud til at falde

Stik mod økonomernes forventninger er ledigheden faldet.

Ledigheden i Danmark var uændret 3,7 pct. i juli. Det er overraskende, eftersom økonomer adspurgt af RB-Børsen havde ventet en stigning til 4,0 pct. I alt var 103.300 personer ledige i juli.

- Det er første gang siden juni 2008, at den sæsonkorrigerede månedlige ledighed ikke stiger. Ledighedstallene for sommermånederne er dog typisk præget af øget usikkerhed, hvilket bl.a. skyldes ændringer i folks feriemønster fra år til år kombineret med, at personer på ferie fjernes fra ledighedsstatistikken, forklarer Danmarks Statistik.

Faktisk faldt ledigheden med 200 personer fra juni til juli.

Men ingen nyhed er så glædelig, at en økonom ikke kan vende den til en sort forudsigelse. Således påpeger Sydbanks chefanalytiker Christian Hilligsøe Heinig, at antallet af personer i aktivering er steget med 1600 personer - og derfor er ledigheden reelt steget med 1400 personer.

- Der næppe tvivl om, at dagens tal maskerer en underliggende stigning i ledigheden. Dansk økonomi ligger stadig underdrejet, og vi ser fortsat ledigheden stige op imod cirka 125.000 til 130.000 personer mod slutningen af året, konkluderer Christian Hilligsøe Heinig.

Danmarks Statistik påpeger da også, at der er større usikkerhed end normalt forbundet med tallene.

- Ledighedstallene for sommermånederne er dog typisk præget af øget usikkerhed, hvilket bl.a. skyldes ændringer i folks feriemønster fra år til år kombineret med, at personer på ferie fjernes fra ledighedsstatistikken, forklarer Danmarks Statistik.

Det er første gang siden juni 2008, at den sæsonkorrigerede månedlige ledighed ikke stiger.

Christian Hilligsøe Heinig ser dog også lys for enden af tunnelen.

- Dansk økonomi er i bedring, og de forskellige vækstinitiativer samt lavere renter vil virke med tiltagende styrke, og det samme gør sig gældende i udlandet. Det vil i sagens natur smitte positiv af på arbejdsmarkedet, skriver økonomen, der ser ledigheden på 160.000 ved udgangen af 2010.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen