Berlingske Business

Arbejdsløsheden i laveste niveau siden marts 2009

DA: Hullet mellem mindsteløn og ydelser er for lillet
Foto:

Den danske bruttoarbejdsløshed faldt i marts med 1500 personer til 127.100 fuldtidsledige. Det svarer til 4,8 pct. af arbejdsstyrken.

- Faldet i marts betyder, at arbejdsløsheden nu på det laveste niveau siden maj 2009, anfører chefanalytiker i Nordea Jan Størup Nielsen i en kommentar.

Han forklarer den faldende arbejdsløshed først og fremmest med en stigende beskæftigelse.

- Alene over det sidste år er beskæftigelsen således vokset med 30.000 personer. Det vil sige på arbejdsmarkedet sker der i øjeblikket en bevægelse, hvor en højere beskæftigelse flytter folk væk fra arbejdsløshedskøen, siger han.

Chefanalytiker Tore Stramer i Nykredit får små panderynker over den lave beskæftigelse.

- Samlet viser de seneste tal for arbejdsmarkedet, at man skal være opmærksom på, at eventuelle flaskehalsproblemer kan komme ganske tidligt i det nuværende opsving. Man bør derfor også allerede nu overveje, hvordan eventuelle flaskehalsproblemer kan imødegås over de kommende år, råder han.

Nordea-analytikeren venter svagt faldende arbejdsløshed fremover.

- Vi venter, at arbejdsløsheden vil falde moderat igennem resten af 2015, således at den ved udgangen vil nå ned omkring 125.000 fuldtidspersoner, skønner han.

dagpenge efter reform

Han ser det først og fremmest som et produkt af udsigterne til en fortsat forbedring i den underliggende økonomiske aktivitet. Den vil ifølge ham presse den generelle arbejdsløshed lavere.

- Når ledigheden på trods af dette ikke ventes at falde mere, skyldes det en fortsat øget tilgang til arbejdsstyrken - en udvikling, der vil være endnu et tegn på, at dansk økonomi så småt er ved at finde ind i et selvbærende økonomisk opsving, konkluderer han.

USA-ECONOMY/

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen