Berlingske Business

Arbejdsgiverne støtter nye krav til universiteter

pix_prod
Formanden for regeringens produktivitetskommission Professor Peter Birch Sørensen fremlægger her til formiddag de første resultater fra regeringens produktivitetskommission. Foto:

Dansk Erhverv og Dansk Arbejdsgiverforening er enig i, at der skal laves om på taxametersystemet, så de universiteter, der er bedst til at uddanne unge til arbejde, får flest penge.

Der skal være kontante belønninger til de universiteter, der er bedst til at uddanne unge, så de kommer i arbejde og ikke ender i ledighedskøen.

Sådan lyder meldingen fra Dansk Erhverv, der dermed bakker op om Produktivitetskommissionens anbefaling om at ændre i det nuværende taxametersystem.

Peter Birch Sørensen

»Alt for mange unge uddanner sig i blindgyder, hvor der ikke er job eller muligheder. Det er spild af menneskelige og økonomiske ressourcer, og det kan vi som samfund ikke kan være bekendt,« siger forsknings- og uddannelsespolitisk chef hos Dansk Erhverv, Mette Fjord Sørensen i en pressemeddelelse.

I sin netop fremlagte rapport fastslår Produktivitetskommissionen, at alt for mange unge bliver uddannet til ledighed, og at de 145 milliarder kroner, der hvert år bliver brugt på uddannelser herhjemme, kan udnyttes langt bedre.

Derfor anbefaler kommissionen en gennemgribende reform af finansiering af uddannelsessystemet, hvor de universiteter, der f.eks. kan påvise, at deres tidligere studerende ender med en høj indkomst og beskæftigelse, får flere penge af staten.

Samtidig lufter kommissionen muligheden for lavere SU til studerende på de uddannelser, som historisk set har ført til høj ledighed, som Mette Fjord Sørensen også ser positivt på.

»I 00erne fik mange at vide, at de blot skulle vælge den uddannelse, som de havde lyst til. Det er selvfølgelig vigtigt, at have interesse for et emne, men det er helt forkert kun at se uddannelse som et selvrealiseringsprojekt. Samfundet investerer i unge mennesker, og man kan med rette forvente at uddannelse skal give et afkast tilbage til samfundet,« siger hun.

Peter Birch Sørensen

Også hos Dansk Arbejdsgiverforening, DA er direktør Henrik Bach Mortensen begejstret for de nye anbefalinger.

»Vi skal droppe berøringsangsten og gennemføre gennemgribende forandringer af et fejlslået uddannelsessystem," skriver han i en pressemeddelelse og fortsætter:

»Fagligheden skal i højsædet, og DA støtter Produktivitetskommissionens forslag om at skabe stærke økonomiske incitamenter for elever, lærere og uddannelsesinstitutioner. Forandringerne skal starte med reformen af erhvervsuddannelserne, der allerede er til politisk forhandling.«

pix_prod


Også Dansk Industri er enig i anbefalingerne om, at der skal gøres mere for at motivere unge til at søge ind på de uddannelser, hvor der er gode fremtidige jobmuligheder. Ifølge erhvervsorganisationens direktør, Lars Goldschmidt skal der dog også sættes ind i forhold til undervisningen i folkeskolen.

»Vi har brug for flere unge, der begejstret vælger de uddannelser, som erhvervslivet efterspørger. Det kræver en meget mere motiverende undervisning ikke mindst i matematik og naturfag,» siger han i en pressemeddelelse og fortsætter:

»Der er behov for bedre oplysning, men også at vi giver de unge selv nogle flere tilskyndelser til at vælge uddannelser, der kan bruges på fremtidens arbejdsmarked.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen