Berlingske Business
07:32Økonom: Yellen-exit kan skabe øget usikkerhed

Arabiske flyselskaber på charmeoffensiv i København: Lokker piloter med skattefri millionløn

UAE-DUBAI-AIRSHOW
En Airbus A350 letter under Dubai Airshow i denne uge. Foto:

Her er de vigtigste ting, du skal vide, før du starter din dag. Vi læser erhvervsnyhederne og tjekker aktiekurserne, før du står op, så du kun behøver at læse én artikel fra morgenstunden for at være helt opdateret.

Godmorgen,

Vi skal nærmest hele verden rundt i dagens nyhedsoverblik, så lad os bare komme afsted. Vi starter i fly mellem Danmark og Den Arabiske Halvø.

Arabiske flyselskaber på pilotjagt i Danmark

To af verdens hurtigst voksende flyselskaber - Qatar Airways og Emirates - er i akut mangel på piloter. Nu holder de arabiske flyselskaber store arrangementer i København og lokker med millionløn for at hverve danske piloter. Det skriver Finans (kræver abonnement).

De kommende uger vil både Emirates og Qatar Airways holde informationsmøder på henholdsvis luksushotellet Marriott og Radisson Blu Hotel. Her vil de præsentere de interesserede danske piloter for nogle af branchens højeste lønninger. Ifølge Finans' oplysninger kan en dansk pilot tjene mere end én million kroner om året skattefrit ved at takke ja til flyselskabernes tilbud og flytte til De Forenede Arabiske Emirater eller Qatar.

Danske piloter er attraktive, fordi de er veluddannede og dygtige til at tilpasse sig nye kulturer, siger Anders Mark Jensen, næstformand i Flyvebranchens Personale Union, FPU:

»Piloterne fra Danmark er dygtige til deres fag, og de er meget efterspurgte. Der arbejder flere hundrede danske piloter i en lang række lande,« siger han.

Begge selskaber er vokset sig nogle af branchens største aktører de seneste år. Og ekspansionen ser ud til at fortsætte, da både Qatar Airways og Emirates er blandt de selskaber, der bestiller flest nye fly.

Uro om Vestas-ledelsens kommunikation efter kæmpe aktiefald

Den seneste uge har været som en spand kold vand i hovedet på de ellers forkælede aktionærer i Vestas, der har måttet se vindmølleaktien falde med over 20 procent. Faldet skyldes et pres på priserne i hele vindbranchen, som nu også ser ud til at ramme den danske vindmølleproducent.

Blandt nogle analytikere og aktionærer hersker der forundring over ledelsens retorik. Flere mener, at Vestas har talt prispresset hen, da man aflagde regnskab for første halvår tilbage i august, og de undrer sig over, hvor meget prispresset nu fylder hos Vestas blot tre måneder efter.

»Da vi så regnskabet for halvåret, tjekkede vi op på, om der var strukturelt prispres, og det blev nærmest afvist af Vestas,« siger Johnny Madsen, investeringschef og partner i Dansk Formuepleje.

Berlingske Business har talt med flere andre undrende aktionærer. Læs hele historien her (kræver abonnement.)

Business anbefaler

Airbnb vil bremse udlejninger i Paris

I flere af Europas største byer er Airbnb blevet så store, at det har skabt vrede blandt politikere og indbyggere. Centralt placerede lejligheder bliver købt af spekulanter, som udlejer værelser hele året til turister og sender boligpriserne i vejret.

Nu tager Airbnb konsekvensen i Paris og beslutter, at det fra 2018 ikke længere vil være muligt at udleje hele lejligheder i fire centrale kvarterer i mere end 120 nætter per år. Beslutningen kommer, efter bystyret flere gange har strammet reglerne for at komme Airbnb-spekulationen til livs.

Airbnb har tidligere taget lignende tiltag i London og Paris, skriver CNN.

Bestseller sælger for én milliard på verdens største shoppe-dag

Singles Day er en kinesisk tradition, der blot startede for otte år siden. Men nu har dagen med de mange store tilbud allerede udviklet sig til verdens største shopping-dag. Det nød danske Bestseller stor gavn af i weekenden, skriver Børsen.

På Singles Day klikkede knap to mio. kinesere sig ind hos Bestseller Fashion Group Chinas hjemmesider. Her købte de tøj for én milliard kroner. Det er de fire brands Vero Moda, Only, Jack&Jones og Selected, der vokser i popularitet i Kina.

Det er ligesom en sportsstjerne, der træner hele året og så skal sørge for at peake på det rigtige tidspunkt. Det handler så meget om at bygge op og træne og derefter kunne eksekvere. Eksempelvis blev der sidste år på Singles' Day solgt Vero Moda for 142 mio. kr. - i år landede vi 288 mio. kr. - hvilket altså er en fordobling," påpeger Dan Friis, partner og medstifter af Bestseller China.

Det skal investorerne holde øje med

Nordeas seniorstrateg Andreas Østerheden har her hjulpet os med at udpege tre ting, som investorerne bør holde øje med i dag

  • Vi fik i nattens løb BNP-tal fra Japan, som kom ud højere end forventet og fortsat understreger den fremgang, vi har set det senest års tid. Senere på dagen vil vi også få interessante nøgletal i form af amerikansk inflation og detailsalg.
  • I tråd med gårsdagens mange talere fra alle de store centralbanker, hvor bl.a. cheferne fra ECB, Fed, BoJ og BoE mødtes, vil vi senere på dagen få flere talere fra ECB og Fed. Investorerne vil fortsat se efter indikationer af den fremtidige pengepolitiske linje.
  • Sidst men ikke mindst vil USA, Mexico og Canada mødes for at diskutere NAFTA-aftalen. Det vil være femte runde af forhandlinger, som løber af staben. Handelsaftalerne er en af Donald Trumps store kæpheste, og netop disse er et af de områder, der kan gå hen og påvirke realøkonomien og indtjeningen i virksomhederne, hvorfor  det et er noget investorerne følger ekstra tæt.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen