Berlingske Business
13:24Regeringen: Væksten har toppet

Apple Pay på vej til danske mærkebutikker

01BUSAPPLE-PAY-141447.jpg
Bestseller, IC Group, Magasin og Pandora er blandt de første danske virksomheder, der gør sig klar til modtage nethandel-betaling via Apple Pay. Foto: Mike Blake /Reuters

IT-giganten Apple nærmer sig det danske marked for betalinger. Store danske detailbutikker som Bestseller, Magasin og Pandora gør nu klar til at modtage Apple Pay i nethandel. Danske Banks MobilePay ser Apple som en konkurrent, men føler sig godt rustet i kampen.

Gennem længere tid har de danske banker råbt op om, at internationale it-giganter som Apple og Google vil bevæge sig ind på det danske marked for digitale betalinger. Og nu ser det ud til, at Apple er på vej med sin betalingsløsning, Apple Pay.

Således er flere store danske detailbutikker såsom Bestseller, IC Group, Magasin og Pandora ved at gøre klar til at modtage Apple Pay som betaling ved nethandel.

Forventningen er, at Apple Pay lanceres til dansk nethandel i efteråret. Det siger Lars Grønkjær, nordisk chef i virksomheden Demandware, der laver cloud-baserede e-handelsløsninger til virksomheder.

»Der er ikke kommet nogen officiel udmelding fra Apple om, hvornår Apple Pay bliver tilgængeligt i Danmark, men indikationerne – set i forhold til, at e-handel via Apple Pay bliver frigivet i september – er, at det vil være, når Apple Pay frigives i Danmark generelt,« siger Lars Grønkjær.

US-220, 000-STORES-START-ACCEPTING-APPLE-PAY

Apple Pay-løsningen minder på mange måder om Danske Banks MobilePay i sin enkelhed. Kreditkortets oplysninger er lagt ind i app’en, og derfor slipper man for at indtaste kortnummer mv., hver gang man betaler via app’en. Det samme gælder Apple Pay, hvor man desuden på forhånd kan indlægge personlige oplysninger som kontaktoplysninger og leveringsadresse.

Dermed kan man foretage en betaling med få berøringer. Et klik på »køb via Apple Pay«-knappen, og efterfølgende en bekræftelse – dette sker med et fingeraftryk kaldet Touch ID – og så er varen på vej hjem til din adresse.

Det er Demandware, der leverer infrastrukturen og softwaren til danske kunder som Bestseller, IC Group, Magasin og Pandora, og det er såkaldt cloud-baseret, således at det kan tilgås via internettet også af andre end de nævnte.

pix-Apple Pay

»Vi leverer det i skyen, og dermed bliver det tilgængeligt for alle vores kunder, når vi lancerer det her. Så er det op til dem individuelt, om de vil benytte sig af Apple Pay,« siger Lars Grønkjær.

Han fortæller, at Apple Pay bliver en slags overbygning på Apple-tjenester, som mange forbrugere allerede benytter.

»I dag har de fleste en iCloud-konto og en iTunes-konto, hvilket betyder, at du allerede har tilknyttet et kreditkort og leverance­oplysninger. Med Apple Pay bliver der mulighed for at benytte det som betalingsmiddel eksternt og ikke bare købe Apple-­tjenester,« siger Lars Grønkjær.

Ifølge Henning N. Jensen, der er seniorpartner i PlusCon og ekspert i betalingsløsninger, er det dog ikke de danske forbrugere, som får mest gavn af Apple Pay.

»Det lyder fornuftigt, at store danske e-handlere, der sælger deres varer internationalt, kan tage Apple Pay. For der er jo nogle steder i verden, hvor Apple Pay anvendes af mange. Men jeg har svært ved at se, at danske forbrugere kommer til at bruge Apple Pay i væsentlig grad,« siger Henning N. Jensen.

Han sammenligner Apple Pay med den amerikanske betalingsløsning Paypal, som ifølge Henning N. Jensen ikke er blevet den store succes i Danmark. Det skyldes blandt andet en vis skepsis hos danskerne.

»Bliver man som forbruger udsat for misbrug af sit kort efter betaling via en udenlandsk tjeneste som Apple Pay, er man formentlig juridisk beskyttet på samme måde, som hvis du havde brugt betalingskortet direkte, men rent teknisk kan det blive mere indviklet at melde misbruget hos banken, fordi der er en tredje part involveret,« siger Henning N. Jensen.

Dankort på mobilen

Det er ganske kort tid siden, at betalingsløsningen Swipp, som de fleste danske pengeinstitutter står bag, erkendte nederlaget til Danske Banks MobilePay. Nu er en ny konkurrent på vej, erkender Mark Wraa-Hansen, der er chef for MobilePay-divisionen i Danske Bank.

»Apple Pay er i gang i mange markeder, men vi har ikke set dem i Norden endnu. Fra vores side har vi ikke lagt skjul på, at de kommer, og at vi betragter dem som konkurrenter,« siger Mark Wraa-Hansen.

Han mener dog, at MobilePay står stærkt.

»MobilePay kan en masse ting, som Apple Pay ikke kan. MobilePay kan person-til-person-betaling, tilknytte billeder på en transaktion, tilknytte loyalitetsprogram, betale regninger, digitale kvitteringer og så har vi mange flere ting på vej. Så vi føler os godt rustet til konkurrencen,« siger han.

Apple Pay har som beskrevet kontakt- og leveranceoplysninger indlagt i app’en, men det er også ved at blive implementeret i MobilePay.

»Det er vi på vej med, og det kommer efter sommeren. Der kommer nye funktioner i Mobile­Pay næsten hver måned, og den hastighed og kadence ønsker vi at opretholde,« siger Mark Wraa-Hansen.

Øko

Lars Grønkjær fra Demandware oplyser, at virksomheden ikke leverer løsninger til fysiske butikker endnu, så i første omgang er Apple Pay til butikkernes nethandel.

Betalingsekspert Henning N. Jensen tvivler på, at Apple Pay vil blive udbredt i de fysiske butikker i Danmark, da det kræver, at en bank som f.eks. Danske Bank eller Nordea skal betale Apple for at være udsteder af løsningen.

»Det danske marked er for lille til, at Apple Pay vil bruge mange kræfter på det. Og det er relativt dyrt at være udsteder af løsningen, og det stiller jeg mig tvivlende over for, om nogen mener, at de kan lave en business case på,« siger Henning N. Jensen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen