Berlingske Business
17:42

Apple mister markedsandele i Kina til lokale rivaler

FILES-US-IT-COMPUTERS-CONSUMER-STOCKWATCH-APPLE
Arkivfoto. Foto:

I takt med at salget af enheder falder til fordel for lokale rivaler, forsøger Apple at promovere nye tjenester og apps for at løfte sin omsætning i Kina. Alligevel mister den amerikanske it-gigant andele i verdens næststørste økonomis mobiltelefonmarked.

Det skriver Marketwatch.com.

Appels andel af mobiltelefoner i Kina var i årets første kvartal faldet til 13 pct. fra 16 pct. i samme periode året før, viser data fra det amerikanske analyseinstitut Data Corporation.

Samtidig har kinesiske mærker som Huawei, Oppo og Vivo vundet markedsandele. Huwai er gået fra 11 til 16 pct. i første kvartal, mens Oppo og Vivo begge har oplevet mere end en fordobling af deres markedsandele.

pix-Smartphones

I årets tre første måneder solgte Apple 11,5 mio. iPhones - der er Apples flagskibsprodukt - i Kina, hvilket var 2 mio. færre end i tilsvarende periode af 2015.

»Apples greb om det kinesiske marked er blevet mindre stærkt, når man ser på antallet af enheder, som bliver leveret til detailsektoren«, forklarer Liu Ruofei, analytiker i CCID Consulting med base i Beijing, til Marketwatch.com.

Billede

For at modvirke udviklingen forsøger Apple at vinde frem på vækstområder såsom onlinebetaling, apps og tjenester. Apple har også bekendtgjort, at koncernen vil investere 1 mia. dollar i den kinesiske kørselsdelingstjeneste Didi Chuxing som led i en strategi om at gøre sig mindre afhængig af salget af enheder.

»Dækningsgraden for smartphones har oversteget 90 pct. I takt med at produkternes kvalitet forbedres, er enhederne blevet mere holdbare, og derfor er brugerne også blevet langsommere til at skifte til nye modeller«, pointerer Liu Ruofei.

Apple ligger i formarkedet til en kursstigning på 0,1 pct. til 98 dollar.

Apple

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen