Berlingske Business

Antallet af kinesiske turister skal firdobles

13BUSKinesiske-turister-i-K.jpg
Flere og flere kinesiske turister kommer til Danmark og bruger store mængder penge i især luksusbutikkerne. Foto: Kasper Palsnov

I 2020 skal København have fire gange så mange kinesiske besøgende som i dag. Det er målsætningen hos Wonderful Copenhagen.

Luksusglade kinesere har ført til eufori og klingende kasseapparater i Københavns mest eksklusive butikker de seneste år, men eventyret er muligvis kun lige begyndt. Hele 440.000 kinesiske overnatninger får hovedstaden i år 2020.

Sådan lyder den officielle målsætning fra Wonderful Copenhagen. Bliver målsætningen til virkelighed, vil der være fire gange så mange kinesere som i 2012, hvor kinesere stod bag 104.000 overnatninger i København. Målsætningen er realistisk, fastslår turistorganisationen.

»Det kræver selvfølgelig, at vi får København gjort endnu mere kineservenlig og bliver bedre til at skilte på kinesisk og yde den service, som de sætter pris på. Tilmed skulle der gerne komme flere direkte flyforbindelser til Kina ud over de to ruter, som der er i dag,« siger Lars Bernhard Jørgensen, direktør i Wonderful Copenhagen.

Kommer der fire gange så mange kinesere i Københavns gader, vil det give byens hoteller, restauranter, attraktioner og butikker en gylden mulighed for at øge indtjeningen.

»Kineserne lægger rigtigt mange penge i København. De står for størstedelen af den taxfree handel i hovedstaden. Så det bidrager godt til samfundsøkonomien og til de handlendes bundlinje, når antallet af kinesiske besøg stiger,« siger Lars Bernhard Jørgensen.

Luksus er billigere i Europa end i Kina

Kineserne er mere shoppingivrige end de øvrige nationaliteter, som kommer til Danmark. Hele 80 procent af kineserne angiver, at shopping er en »vital« del, når de er på rejse. Til sammenligning er det kun 56 procent af de rejsende fra Mellemøsten, som siger det samme og 48 procent af russerne. Det viser en undersøgelse foretaget af Global Blue.

Kineserne kan købe luksusvarer i Europa 20 til 30 procent billigere end derhjemme, da Kina har en særlig moms på luksusvarer. Tilmed kan de få den danske moms trukket fra deres indkøb. Det benytter de sig af i stigende grad. Kineserne fik i gennemsnit refunderet moms for 2.402 kroner i 2008. Siden er det tal vokset kraftigt til 5.561 kroner i 2012.

Omtrent 350 millioner kinesere er blevet løftet fra fattigdom til middelklasse eller overklasse de seneste tre-fire årtier. Antallet af rige kinesere forventes at stige yderligere, hvilket formentlig vil føre til langt flere kinesiske turister i mange europæiske byer.

»En firdobling af kineserne i København vil formentlig være meget godt i tråd med den generelle udvikling i europæiske byer,« siger Stine Juelner, landechef hos Global Blue, der bistår udlændinge med momsrefusioner.

København er dog langtfra den by i Europa, som får flest besøg af kinesere. Paris har længe været så propfyldt med shoppingivrige kinesere, at luksusbrandet Louis Vuitton har været nødt til sætte begrænsninger for, hvor mange produkter hver kineser må købe i kædens parisiske flagshipstore.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen