Berlingske Business

Ansatte står til milliardgevinst i Netcompany

564998512.jpg

Ansatte og ledende medarbejdere i Netcompany står til at tjene store summer, når selskabet går på børsen.

En lang række ansatte i Netcompany kan stå foran en gevinst, når it-virksomheden går på børsen i starten af juni. Det skriver Ritzau Finans.

Ifølge børsprospektet er 81 personer omfattet af et aktieprogram, og gruppen ejer samlet 22,3 procent af selskabet.

De kan se aktieposten få en værdi af 1,5-1,8 milliarder kroner, da Netcompany sigter efter en markedsværdi på 6,75-8,25 milliarder kroner i forbindelse med børsnoteringen.

De 81 personer tæller fire medlemmer af bestyrelsen, et medlem af direktionen, en række medarbejdere samt nogle af de tidligere ejere af det norske selskab Mesan og britiske Hunter Macdonald, som Netcompany købte i henholdsvis 2016 og 2017.

Prisen for at købe aktierne er ikke oplyst, men de er købt forud for børsnoteringen, som efter planen finder sted 7. juni.

I den forbindelse vil de 81 personer sælge omkring 60 procent af deres ejerandel. Efterfølgende må de ikke sælge de resterende aktier de følgende 360 dage.

Derudover står stifterne af virksomheden, André Rogaczewski, Claus Jørgensen og Carsten Gomard også til en gevinst, da de samlet ejer 21,4 procent af virksomheden.

Kapitalfonden FSN Capital ejer små 44 procent af Netcompany forud for børsnoteringen, hvilket vil falde til cirka 20,5 procent efterfølgende.

Netcompany har blandt andet har stået bag den offentlige netportal borger.dk og Maersk Lines kundeportal. Selskabet skal også udvikle afløseren for Skats skandaleramte inddrivelsessystem EFI.

I 2015 købte FSN Capital en aktiemajoritet i selskabet for 1,1 milliarder kroner. Den investering forventes FSN Capital altså at kunne have mangedoblet på under tre år.

2017 bød på en markant vækst på næsten 50 procent for Netcompany, der omsatte for 1,4 milliarder kroner. Den vækst forventes dog at falde til 20-25 procent i år.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen