Berlingske Business
13:24Dybvad: Samhandel og europæisk samarbejde er presset

Analytiker: Novo slipper billigere med forlig end en retssag

Bekymrede investorer: Ærkerivalen Sanofi kan skabe nyt Novo-mar
Foto:

Novo Nordisk har indgået forlig med de amerikanske myndigheder i sag om markedsføring af topsællert.

Det er benhård opvejning af fordele og ulemper fra den danske medicinalgigant Novo Nordisk, der har ført til, at selskabet har indgået forlig i USA om selskabets topsællert Victoza.

Det siger chefaktieanalytiker Michael Friis Jørgensen, Alm. Brand.

- Det at føre en retssag koster ofte flere penge end at indgå et forlig, siger han.

- Og man skal heller ikke glemme, at når man indgår et forlig, så får man rent faktisk lov til at give udtryk for, at man er uenig. Det gør man ikke på samme måde i en retssag.

25BUSLars-Rebien-Soerensen-.jpg

Sent tirsdag aften meddelte Novo Nordisk, at selskabet har betalt 366 millioner kroner for at lukke en sag, som den amerikanske regering på vegne af USA's føderale fødevare- og lægemiddelmyndighed, FDA, har anlagt mod medicinalfirmaet.

De amerikanske myndigheder mener, at Novo Nordisk har nedtonet risiko for kræft i selskabets markedsføring af diabetesmidlet Victoza.

De 366 millioner kroner er ikke peanuts. Men det er ikke noget, der får stor betydning for et selskab som Novo Nordisk, der sidste år omsatte for knap 112 milliarder kroner og fik et resultat på 37,9 milliarder kroner.

- For et selskab af Novos størrelse betyder det ikke så meget, og Novo har allerede sat penge til side til forliget, siger Michael Friis Jørgensen.

BM

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen