Berlingske Business

Analyse dumper lavere afgifter på sodavand og øl

Billigere sodavand skal skabe job i Danmark
Billige sodavand er en del af regeringens opskrift på, hvordan der skal skabes nye arbejdspladser i Danmark. Foto:

Det er begrænset, hvor stor betydning nye, lavere afgifter på øl og sodavand får for forbruget og grænsehandlen. Det er konklusionen i en ny analyse fra Danske Bank.

En familie med to voksne og to børn vil spare 200 kroner om året i 2013 og 600 kroner om året i 2014 på grund af de lavere afgifter på øl og sodavand.

Det er konklusionen i en ny analyse, som Danske Bank udgiver på dagen, hvor afgiftslettelsen træder i kraft.

»Det er jo ikke store summer, vi er ude i her. I sig selv betyder det ikke alverden for forbruget,« siger privatøkonom Las Olsen fra Danske Bank.

Lettelsen af afgifter på øl og sodavand blev vedtaget i april som en del af en grænsehandelspakke. Afgiftsændringerne betyder, at prisen på en liter sodavand falder med cirka en krone, mens prisen på en øl falder med 14 øre. Fra nytår falder prisen på sodavand med yderligere en krone pr. liter.

»Det vil måske få nogle danskere til at droppe grænsehandlen. Hvis man er på vippen af, om det overhovedet kan svare sig at køre til grænsen, så kan det have en effekt. Men det er jo ikke noget, der fjerner grænsehandlen. Det helt sikkert,« siger Las Olsen og uddyber:

»Grænsehandlen er ret dårligt belyst, og den er påvirket af mange ting, så den egentlige effekt er svær at sige noget om. Det er jo priserne på en lang række ting, der er afgørende for grænsehandlen. Alt fra benzinpriserne til priser på andre dagligvarer,« siger han.

Afskaffelsen af sodavandsafgiften og nedsættelsen af afgiften på øl vil koste 930 millioner kroner. Til gengæld forventer regeringen, at de billigere øl og sodavand vil betyde, at danskerne vil lægge 360 millioner kroner ekstra i danske butikker i stedet for at køre over grænsen.

I Danske Bank tør man ikke garantere, at det regnestykke går op.

»Vores beregninger modbeviser ikke regeringens regnestykke, men om det i første omgang var en realistisk udregning, det tør jeg ikke sige noget om. Jeg kender ikke den model, de har brugt,« siger Las Olsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen