Berlingske Business

Analyse: Danskerne er klar til at bruge penge igen

Shopping
Foto:

Allerede i dette kvartal vil privatforbruget stige med to milliarder kroner, vurderer Danske Bank efter at forbrugertilliden tirsdag overraskede positivt for anden måned i træk.

Når forbrugerne er trygge, bruger de penge, og med tirsdagens løft i forbrugertilliden er der dermed udsigt til stigende privatforbrug.

Ifølge en analyse, som Danske Bank har lavet for Børsen, kan det faktisk blive til et forbrugsløft på to milliarder kroner allerede i dette kvartal.

»En stigning på små to milliarder kroner er ganske pænt. Det er et reelt løft i forbruget, og det er mere optimistisk end det, vi har lagt til grund i vores forbrugsprognose. Så hvis de her forbrugertal er retvisende, så kan det være, at vi skal til at opjustere vores forbrugsforventninger,« siger Steen Bocian, cheføkonom i Danske Bank til Børsen.

Forbrugertilliden, som ellers har ligget fladt gennem den økonomiske krise de seneste tre år, steg overraskende pludseligt til 3,4 for en måned siden og tirsdag hoppede den så igen til 3,7.

Det er en cocktail af et forbedret boligmarked og stigende disponible indkomster, der har skabt begyndende optimisme blandt danskerne, vurderer økonomer. Privatforbruget er sammen med eksporten en af de helt centrale drivkræfter for væksten i dansk økonomi.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen