Berlingske Business
17:42

Amterne står på spring for at overtage TIC'erne

Amterne og regeringen er enige om, at fremtidens TIC''ere bør slås sammen med et amtsligt forankret regionalt erhvervsfremmesystem.

Men det vækker modstand i erhvervslivet.


Når økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) fremlægger

regeringens regionale vækststrategi næste forår, kommer amterne efter alt at dømme til at spille en central

rolle.


Amterne og regeringen er nemlig enige om, at et fremtidigt enstrenget, regionalt erhvervsfremmesystem med fordel kan placeres

i amterne, og at den offentligt finansierede erhvervsrådgivning, TIC, skal indgå i et sådant system. TIC-systemets

fremtid er i øjeblikket til diskussion efter, at PLS Rambøll Management som omtalt i ErhvervsBladet i går har udarbejdet

en særdeles kritisk evalueringsrapport, som fastslår, at TIC er en ineffektiv, organisation i splid med sig selv.


-

Der er behov for et gennemgribende eftersyn. Vi ser gerne et enstrenget system for regional erhvervsfremme forankret i amterne. Erhvervsstrukturen er

ikke ens over hele landet. Derfor er det vigtigt, at man udnytter de kompetencer, der ligger i det regionale erhvervsfremmesystem,

siger Kristian Ebbensgaard, formand for Amtsrådsforeningen og amtsborgmester i Roskilde Amt.



En statslig opgave

Eftersynet

går Økonomi- og Erhvervsministeriet i gang med til efteråret.


- Det indebærer naturligvis også

TIC-systemet. Vi har endnu ikke lagt os fast på en model, og er åbne overfor forslag fra brugerne af TIC.


- Vi er

enige med Amtsrådsforeningen i, at der er synergieffekter at hente ved at etablere en enstrenget regional erhvervsservice, siger

fuldmægtig i Økonomi- og Erhvervsministeriet Katrine Winding.


Hun understreger dog, at TICerne stadig skal arbejde

sammen i netværk, så den fælles videndeling og kompetenceudvikling sikres.


Planerne vækker ikke begejstring

i erhvervslivet.


Vicedirektør i Håndværksrådet Ane Buch, der også er næstformand for TIC Danmarks

repræsentantskab, mener, at regeringen i stedet burde placere TIC''erne og andre former for rådgivning til virksomhederne

i statsligt regi.


- De mindre virksomheder har brug for den samme type rådgivning, når det gælder udarbejdelse

af forretningsplan eller tilrettelæggelse af generationsskifte, uanset, hvor i landet, de ligger. Derfor er det en statslig

opgave, siger Ane Buch.


Hun frygter, at en yderligere regionalisering af TIC-systemet vil betyde større ineffektivitet

og en uens rådgivning af virksomhederne landet over.


Heller ikke Dansk Industri (DI) er begejstret ved udsigten til, at TIC-systemet

videreføres i amtsligt regi.


Men hos industriens repræsentanter er spørgsmålet, om der overhovedet

er brug for TIC i dag. TIC blev oprindeligt etableret i 1971 under navnet Teknologiske Informations Centre, fordi man dengang mente,

at der var formidling af teknologi til mindre virksomheder.



Bedre formidling

- Men TIC-systemet har bevæget sig langt

væk fra sin oprindelige opgave, og virksomhederne befinder sig i dag i en virkelighed, der er præget af global konkurrence.




- Derfor er der måske mere brug for, at det offentlige går ind og finansierer en bedre formidling af forskning og

udvikling ud til virksomhederne. Det er vigtigt først at afklare, hvad virksomhederne har brug for, inden man begynder at diskutere

placeringen af TIC, siger Gitte Bengtsson, regionalpolitisk chef hos DI.


Hun opfordrer samtidig regeringen til se på, hvad

de ca. 600 mio. kr., amter og kommuner i dag bruger på regional erhvervsfremme, egentlig går til, inden man begynder at

overføre de knap 50 mio. kr., som staten i dag bruger på TIC''erne, til amterne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen