Berlingske Business
17:42

Amerikanske smøgproducenter har kronede dage

FILE PHOTO: The health warning
De amerikanske cigaretproducenter har solid fremgang, skriver Wall Street Journal. (arkivfoto) Reuters/Gary Cameron

Det amerikanske marked er igen guld værd for tobaksproducenterne. Det viser stor undersøgelse.

København. Stigende priser, relativt lave skatter og en forfatningssikret ret til at reklamere har vendt kurven for de amerikanske tobaksproducenter.

Det skriver Wall Street Journal, der refererer fra en større undersøgelse foretaget af selskabet Euromonitor.

Ifølge undersøgelsen er omsætningen på cigaretter i USA stærkt stigende og salget overgik i 2016 omsætningen for øl og sodavand.

Udviklingen kommer efter en periode med dyb krise for tobaksindustrien.

- Vi er kommet ud af en udfordrende periode, siger administrerende direktør for Altria, et af verdens allerstørste tobaksselskaber, til avisen.

Den udfordrende periode startede allerede i halvfemserne. Efter at have nægtet, at cigaretter var afhængighedsskabende, måtte direktørerne for de store producenter stå skoleret for Kongressen.

Samtidig begyndte færre at ryge.

En byge af søgsmål endte med en gigantisk bod på over 200 milliarder dollar, der blev pålagt industrien, og mange frygtede for konkurser.

Men sådan er det ikke gået. I stedet har branchen skåret i omkostningerne og hævet priserne.

Samtidig er markedet i USA ikke reguleret på samme måde som i eksempelvis Europa, da retten til at reklamere er beskyttet af forfatningen og skatten på tobak lavere end for flere andre varer.

Det har givet medvind til tobaksmarkedet.

Ifølge Euromonitor er antallet af cigaretter solgt i USA faldet med 37 procent fra 2001 til 2016. Til gengæld er omsætningen fra cigaretsalg steget med 32 procent til 93,4 milliarder dollar - 640 milliarder kroner - i samme periode.

Det er sket i takt med, at selskaberne har hævet priserne med næsten 100 procent.

Driftsresultatet for branchen i USA er ifølge Wall Street Journal steget med 77 procent til 18,4 milliarder dollar fra 2006 til 2016.

Den fremgang er ikke gået aktiemarkedet forbi. Mens indekset for tobaksproducenter faldt med 22 procent fra 1998 til 2002 er det steget med 178 procent i det seneste årti. 120-procent-point mere end det brede aktieindeks.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen