Berlingske Business
15:52Bombardier-aktien buldrer afsted efter overraskende samarbejde

Amerikansk bro udgør proppen i Panamakanalen

pix: Maersk Line indfrier 2020-målsætning for CO2-udslip
Hvor længden på skibene hidtil har været udfordringen, så står Maersk Line nu over for en ny: Højden. (Foto: Roland Magunat) Foto:

Maersk Line afholder sig fra at sejle helt store skibe fra Asien via Panamakanalen til den amerikanske østkyst, fordi en lokal bro i New York-området er for lav.

Fyrværkeriet bragede, og der var jubel på de lokale TV-kanaler, da det kinesiske containerskib »Cosco Panama« søndag morgen passerede igennem den nyudvidede Pana­ma­kanal. Den maritime genvej har længe kun kunnet modtage skibe med en længde op til 294 meter, men med et sæt nye sluser kan 365 meter lange skibe nu sejle igennem.

Det giver mulighed for at sende op mod 13.000 containere igennem kanalen på samme skib – et såkaldt neopanamax-skib. Udvidelsen har allerede fået Maersk Line til stærkt at overveje at sende en af sine linjer fra Asien til den amerikanske østkyst gennem Panamakanalen. Men hvor længden på skibene hidtil har været udfordringen, så står Maersk Line nu over for en ny: Højden.

Den næststørste importhavn i hele USA, havnen i Newark, som betjener New York-området, kan nemlig ikke modtage de store skibe, der nu kan sejle gennem Panama­kanalen. Årsagen er, at Bayonne Bridge ved indsejlingen til havnener for lav til, at de store skibe med 13.000 containere kan sejle under.

»Vi er klar til at bruge de store skibe gennem kanalen bortset fra én faktor. De fleste skibe, der går igennem kanalen, skal til den amerikanske østkyst. Og desværre har vi en situation, hvor vi ikke kan indsætte de store skibe. Problemet er Bayonne Bridge,« siger Anders Boenæs, der er chef for rutenettet i Maersk Line.

Den 81 meter lave Bayonne Bridge forbinder New Yorks Staten Island med New Jersey.

Delstaterne New York og New Jersey har allerede besluttet, at broen skal hæves, så Panamakanalens nye maksimumskibe kan sejle igennem. Men på grund af en regnefejl i projektet forventes brohævningen først at være færdig i slutningen af 2017.

Det har allerede fået flere shippingiagttagere til at sætte spørgsmålstegn ved, om de øvrige havne på den amerikanske østkyst vil få besøg af neopanamax-skibe, inden New Yorks havn er klar. Ifølge Anders Boenæs bliver det i hvert fald ikke Maersk Line-skibe, der tager turen.

»Så kan du spørge, hvorfor laver I ikke bare en service med et 13.000 TEU skib, men uden at sejle til New York? Udfordringer ved det er, at New York repræsenterer så stor en del af den last, der går til den amerikanske østkyst, at hvis du tager et stort skib uden at sejle til New York, så kan du ikke fylde det,« siger Anders Boenæs.

Maersk Line sejlede sidste år igennem Panama Kanalen mere end 400 gange.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen