Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Alm. Brand sløjfer udskældt gebyr i angreb på storbanker

alm brand
Alm. Brand vil gøre det muligt for gør-det-selv-investorerne at spare op i alle koncernens investeringsfonde uden at være tvunget til at betale for en rådgivning, som de ikke ønsker. Arkiv. Scanpix/Torkil Adsersen Foto:

Finanskoncernen presser store banker ved at stoppe et kontroversielt rådgivningsgebyr.

Finanskoncernen Alm. Brand lægger med et nyt gebyrstop pres på Danske Bank, Nordea og resten af den danske investeringsbranche.

Det skriver Jyllands-Postens erhvervsmedie Finans.

Som den første bank herhjemme har Alm. Brand valgt at droppe det omdiskuterede rådgivningsgebyr formidlingsprovision. Gebyret er blevet kritiseret for at være en gratis indtjeningsmaskine for bankerne.

pengeautomater

- Der er ingen tvivl om, at dette er en løsning, der går ud over vores indtjening på den korte bane, siger Jacques Skovgaard, investeringsdirektør i Alm. Brand, til Finans.

- Til gengæld tror jeg, at det kan trække nye kunder til, så vi med tiden kan tjene flere penge på at levere en mere transparent og billigere løsning, siger han.

Med den nye gebyrmodel vil Alm. Brand gøre det muligt for gør-det-selv-investorerne at spare op i alle koncernens investeringsfonde uden at være tvunget til at betale for en rådgivning, som de ikke ønsker.

Det står i kontrast til de store banker, der tager formidlingsprovision på fonde, selv om kunden ikke får nogen rådgivning for pengene.

RB PLUS Digitale røvere truer danske bankkunder

Alm. Brand har endnu ikke offentliggjort de nye priser, men for en kunde med én million kroner på investeringskontoen vil der være flere tusinde kroner at spare om året.

Seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk Troels Holmberg mener, at det er på høje tid, at der er aktører i markedet, som gør op med formidlingsprovision.

- Det er glædeligt, hvis Alm. Brand nu går en anden vej, og det udstiller gebyrskruen i de store banker og investeringsforeninger. Det er stærkt problematisk, hvis de stadig ikke vil tilbyde almindelige kunder at købe fonde uden formidlingsprovision, siger Troels Holmberg.

kosborg

Udmeldingen fra Alm. Brand er en reaktion på EU's nye Mifid II-regler.

De skal blandt andet sikre, at alle bankernes og investeringsforeningernes gebyrer bliver synlige og værdiskabende for kunderne.

Ifølge analysehuset Morningstar betalte privatkunderne i 2016 rekordhøje ti milliarder kroner i samlede løbende omkostninger for investeringsfondene.

 

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen