Berlingske Business

Alitalia ind i den italienske valgkamp

ALITALIA/
Alitalia Foto:

Skal franskmænd have lov at eje Alitalia, og har de overhovedet lyst til det? Alitalia er blevet et stridsemne her i starten af det italienske valgår.

Berlusconi vil ikke have det, men franskmændene prøver alligevel: Air France-KLM er klar til at overtage alle aktierne i det italienske luftfartsselskab Alitalia.

Det er i hvert fald, hvad den italienske avis Il Messagero skrev søndag, og oplysningen har allerede gjort den kontroversielle højrefløjsleder Silvio Berlusconi rød-hvid-grøn af national vrede.»Vores land kan ikke undvære et nationalt flyselskab. Hvis Alitalia faldt i hænderne på Air France, så kender jeg franskmændene godt nok til at vide, at masser af turister ville ende med at besøge slottene i Loire i stedet for vores kunstbyer,« tordnede den tidligere regeringschef i et radiointerview.Berlusconi har dog muligvis hidset sig op uden grund, for det franske luftfartsselskab har allerede dementeret historien.»Der er ingen forhandlinger om at købe alle eller dele af de aktier, som ejes af de italienske investorer,« oplyser en talsmand for Air France-KLM.Den aktuelle anledning til at interessere sig for, hvem der vil købe Alitalia, er, at selskabets italienske aktionærer fra 12. januar, altså om fem dage, kan sælge deres aktier frit, fordi en aftalt bindingsperiode udløber. For aktionærerne kunne det være interessant at få ombyttet deres aktier i et unoteret italiensk selskab med aktier i det børsnoterede Air France-KLM.

Sådan er det i Italien

Franksmændene prøvede i marts 2008 ihærdigt at sikre sig Alitalia, som dengang var et dødsmærket, underskudsgivende statsejet selskab.

Men Berlusconi-regeringen blokerede for overtagelsen og holdt i stedet Alitalia på vingerne med et statslån, som meget hurtigt påkaldte sig EU-Kommissionens interesse. Desværre gjorde den accelererende finanskrise, at det alt sammen var lidt ligegyldigt; Alitalia løb tør for kontanter, og 6. september 2008 blev konkursdekretet afsagt i byretten i Rom.Siden fulgte en langstrakt forhandling med en investorkreds bestående af en snes italienske rigmænd og virksomheder, som Berlusconi fik samlet sammen, plus Air France-KLM, som fik lov at overtage 25 procent af aktierne. Efter at have fået grønt lys fra fagforeningerne overtog investorerne de levedygtige dele af Alitalia, mens de afpillede rester blev liggende i konkursboet.I går erklærede Berlusconi, at han »ville træffe det samme valg igen«, mens den nuværende premierminister, Mario Monti, på sin side afviser »abstrakte eller dogmatiske holdninger« til Alitalias fremtid.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen