Berlingske Business

Akut mangel på nye metalarbejdere

Katastrofal mangel på metalarbejdere
Foto:

I over ti år har søgningen på smedeuddannelsen og industritekniker været faldende. Manglen på metalarbejdere vil være katastrofal om få år.

Maskin- og metalindustrien går en mørk fremtid i møde, hvis der ikke kommer flere unge ind på smedeuddannelserne. Antallet af unge i gang med en erhvervsuddannelse i metal- og maskinbranchen er på ti år fra 1997 til 2007 faldet kraftigt. Samtidig er aldersfordelingen i samme periode blevet forskudt således, at den gennemsnitlige metalarbejder er næsten ti år ældre. Lægger man disse to faktorer sammen, viser fremskrivningen, at der i en nær fremtid vil være stor mangel på metalarbejdere.

- Det ser rigtig alvorligt ud. Det er efter min mening det største problem i branchen lige nu. Det er en ond spiral, der kører, og den er ikke lige til at rette op, siger Charlotte Vilsholm, der er uddannelseskonsulent ved Metal- og Maskinindustrien.

Image-problem

Mens der i 1997 var omkring 7.000 unge i gang med en metaluddannelse, var der i 2007 kun cirka 5.200, der lærte om svejsninger på skolerne. Kurven, der ellers har været konsekvent faldende, havde et lille knæk i den positive retning da højkonjunkturen var på sit højeste. Det var dog et minimalt opsving, der vurderes til at være efterfulgt af et endnu et fald, da den økonomiske afmatningen satte ind.

Metal- og Maskinindustrien erkender, at det er dem, der har ansvaret for at få flere til at vælge uddannelsen i fremtiden.

- Branchen har et generelt image-problem. Hvis jeg siger metalarbejder, så tænker de fleste på at stå i en mørk, varm og beskidt fabrikshal og udføre hårdt arbejde. I virkeligheden er der utroligt mange spændende jobs, men der er ikke mange, der kender til de mange fordele. Det skal skolerne og vi ud og fortælle de unge, siger Charlotte Vilsholm.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen