Berlingske Business

Aktionærpres fik TDC til at forhandle salg med konsortium

TV kanaler TDC snød kunderne med falsk pris BV.: TDC og YouSee
TDC afviste to bud på selskabet uden aktionærernes kendskab. Efter læk til pressen lagde de pres på. Foto:

TDC afviste to bud på selskabet uden aktionærernes kendskab. Efter læk til pressen lagde de pres på.

Da bestyrelsen i TDC gik til forhandlingsbordet om et salg af teleselskabet, skete det efter pres fra alle de store aktionærer.

Det fortæller bestyrelsesformand Pierre Danon fredag på selskabets generalforsamling i København ifølge Ritzau Finans.

»Pernille Erenbjerg (TDC's direktør, red.) og jeg havde telefonsamtaler med stort set alle vores aktionærer, og de bad os om at sige ja til handlen,« siger han på generalforsamlingen.

I februar forsøgte et konsortium bestående af de danske pensionskasser ATP, PKA og PFA samt den australske investeringsbank Macquarie, der tidligere har været en del af ejerkredsen bag Københavns Lufthavne, at købe TDC.

Russiske hackere lurer i Forsvarets e-mail RB Plus Dit hurtige i

De bød indledende 47-48 kroner per aktie i selskabet, hvilket dog blev afvist af TDC, da teleselskabet var ved at købe Viasat-ejeren MTG Nordic.

To bud blev afvist uden aktionærernes og aktiemarkedets viden, men planerne blev lækket til pressen, hvorefter presset fra de store investorer begyndte.

»Efterfølgende forhandlede vi prisen med konsortiet hen over weekenden.«

»Det var nogle vilde dage, og prisen på 50,25 kroner var den bedste, vi kunne få på det tidspunkt,« siger Pierre Danon ifølge Ritzau Finans.

Fredag handles TDC-aktien til 49,81 kroner.

Det forhandlede bud, som giver TDC en værdi på 40,5 milliarder kroner, fik teleselskabet til at droppe opkøbet af MTG Nordic.

Det er nu op til aktionærerne at beslutte, om købet bliver en realitet. De har frem til 4. april til at acceptere tilbuddet.

Købet er betinget af, at konsortiet får mindst to tredjedele af stemmerne i TDC. Lykkedes det, vil teleselskabet blive taget af børsen på et senere tidspunkt.

pix-Mobil

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen