Berlingske Business

Aktier: Lille fald med Amazon i fokus efter opkøb

Det amerikanske aktiemarked åbner fredag med en lille pil ned og med primært Amazon og til dels Nike i fokus.

Dow Jones og S&P 500 falder beskedent med under 0,05 pct. ved åbningen, mens det teknologiaktiedominerede Nadsdaq-indeks sætter sig med 0,2 pct. ved åbningen.

Jyske Bank anbefaler i sin seneste aktiestrategi, at man tager gevinst på it-sektoren ikke blot i USA. It-aktierne har leveret et formidabelt afkast på over 20 pct. i år. De store it-selskaber blandt andet de såkaldte FAANG-aktier (Facebook, Amazon, Apple, Netflix og Google) har trukket amerikanske S&P 500 i plus.

Men nu bør man ifølge Jyske Banks chefstrateg Ib Fredslund Madsen købe aktier inden for cyklisk forbrug i stedet.

Amazon stiger 3 pct., efter lige før åbningen at have meddelt at man opruster i jagten på fortsat vækst og køber supermarkedskæden Whole Foods Market i en handel til 13,7 mia. dollar - eller 91 mia. kr.

Whole Foods Market er en supermarkedskæde, der fokuserer på den dyre ende af markedet, og aktionærerne får en præmie på 27 pct. Amazon har således budt 42 dollar per aktie mod torsdagens lukkekurs på 33,06 dollar.

Der har tidligere været rygter om en fusion mellem de to selskaber. Handlen vil efter planen falde på plads i løbet af 2017.

Nike falder 2,9 pct., efter at JPMorgan har sænket anbefalingen af aktien til "neutral". Kursmålet er dog fortsat højere end den nuværende kurs på 51,38 dollar. Det blev sænket til 58 dollar fra 61 dollar.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen