Berlingske Business

Akademikere skal sikre vækst i små virksomheder

Fremtidens vidensamfund vil kræve mere end den iværksættervilje og det handelstalent, der er hovedkraften i mange

små og mellemstore virksomheder. Derfor må og skal også små virksomheder overvinde deres berøringsangst

og ansætte akademikere.



Sådan lød opfordringen på Dansk Industris MMV-konference i København

i går.



- Mange akademikere kan ikke bruges i mindre og mellemstore virksomheder, så udfordringen er at finde de

akademikere, der har begge ben på jorden. I kan nemlig ikke undvære dem, lød det fra professor Steen Hildebrandt

fra Handelshøjskolen i Århus.



Den opfordring bakker DI''s forskningschef, Charlotte Rønhof, op om:



-

Vi bliver nødt til at øge vores vidensniveau og vores kompetencer i mange mindre virksomheder. Og mange kunne have glæde

af at ansætte en akademiker, siger hun. Charlotte Rønhof understreger dog, at ikke alle virksomheder ville have glæde

af akademisk arbejdskraft.



Meget få akademikere er opdraget til iværksætteri, så her er den traditionelle

iværksætterkompetencer vigtige, understregede professor Steen Hildebrandt.



Akademikere har en stor viden, men de

er ikke opdraget til iværksætteri. Så det er i samarbejder mellem akademikere og iværksættere, små virksomheder

kan opnå de bedste resultater.



- Man kan ikke lære iværksætteri på universitetet, i gymnasierne

eller i folkeskolerne. Iværksætterviljen og lysten lærer man ude i virksomhederne, sagde han.

Berøringsangst

Men

mange virksomhedsledere har en blokering over for akademikere. De vil nødigt ansætte nogen, de ikke ved hvad kan, og

de er heller ikke trygge ved at ansætte folk, der er bedre uddannet.



- Men den angst, den dybe skepsis, den frygt må

mindre virksomheder lære at bide i sig. De må lære at bygge bro, for kombinationen af de to typer kompetencer giver

enestående resultater, understregede professor Steen Hildebrandt.



I DI er man opmærksom på de problemer, der

kan opstå, når den akademiske verden mødes med virkeligheden i små og mellemstore virksomheder. En genoplivning

af den erhvervsinnovatør-ordning, som blev nedlagt med den seneste finanslov, kan være en mulig vej at gå, mener

Charlotte Rønhof.



- Der kan godt være noget rigtigt i, at mange virksomheder har en berøringsangst over

for akademikere. Men en del virksomheder har det bestemt ikke, og mange små virksomheder er jo allerede meget videnstunge eller

højteknologiske, siger hun.



Ved gårsdagens DI-konference var overskriften ''lokale vilkår for vækst''. Virksomhedernes

lokale rammevilkår, f.eks. erhvervsservice, infrastruktur og mulighederne for at tiltrække og fastholde medarbejdere blev

debatteret heftigt på konferencen. Hvad både mindre og mellemstore virksomheder men også de lokale myndigheder kan

gøre for at ruste virksomhederne sig til fremtiden var det underliggende tema i mange af diskussionerne.



- Tidligere var

løsenet, at man skulle tænke globalt men handle lokalt. I dag må vi sige, at vi både skal tænke globalt

og handle globalt. Vi må ikke se fremtiden som en trussel, men som en udfordring, sagde Økonomi- og Erhvervsminister

Bendt Bendtsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen