Berlingske Business
17:42

Airbnb fortsætter dansk vækst: 732.000 gæster på 12 måneder

Ólafur Steinar Gestsson - 2017
Airbnb er vokset massivt i Danmark de senere år. Arkivfoto. Scanpix/Ólafur Steinar Gestsson

31.000 danske værter har tjent penge på at leje ud i løbet af 12 måneder. Airbnb forbereder sig på mere vækst.

København. Udlejningsportalen Airbnb fortsætter med at vokse massivt på det danske marked.

Fra april 2016 til april 2017 bookede 732.000 gæster sig ind hos en af de i alt 31.000 danske værter, der stiller et værelse eller hjem til rådighed mod betaling.

Det oplyser Airbnb i en ny rapport om det danske marked. I samme periode 2014-2015 brugte 214.000 gæster Airbnb i Danmark, mens tallet var 28.000 i perioden 2012-2013.

Selv om antallet af gæster allerede er mangedoblet på få år, forventer Sofia Gkiousou, Public Policy Manager for Airbnb, at der er masser af plads på det danske marked til både flere udlejere og gæster udefra.

- Vi er slet ikke i nærheden af et mætningspunkt, siger Sofia Gkiousou om de danske boliger, der især de seneste to år har bredt sig fra især København til også resten af landet.

- Efterhånden som vi er blevet mere kendt og anerkendt, har vi spredt os, så vi ikke kun er i de store byer. Vi fokuserer nu og i de kommende år på at øge diversiteten blandt vores værter yderligere, så gæster både kan finde lejligheder i København og huse i Sønderjylland, siger hun.

Langt de fleste Airbnb-udlejninger foregår fortsat i København, hvor 19.000 udlejere havde 450.000 gæster fra april 2016 til april 2017.

Ifølge turismeekspert Lise Lyck fra CBS har Airbnb endnu ikke fået en størrelse, hvor det er en decideret trussel med den etablerede turistindustri.

- Som det ser ud i dag, er det et plus, for den mere etablerede del af overnatningerne - som hotellerne - går rigtig godt. Så der er ikke noget med, at Airbnb æder hotellernes indtjening overhovedet. Det er et ekstra plus.

- Der er heldigvis plads til mange flere turister i Danmark. Og Airbnb får fat i nogle andre typer rejsende, og gæsterne bidrager til samfundsøkonomien på en positiv måde på for eksempel de varer, de køber, siger hun.

Fra 2015 til 2016 steg antallet af overnatninger med Airbnb i Danmark fra 1,7 millioner til tre millioner.

Til sammenligning satte det samlede antal overnatninger på de danske hoteller, feriecentre, campingpladser, vandrerhjem og feriehuse rekord i 2016, hvor det samlede antal nåede over 50 millioner for første gang.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen